Febra: linia de aparare a corpului impotriva bolii

March 23, 2011 | In: a fi parinte, de citit, natural

Ra a fost bolnavioara zilele astea si mi-am adus aminte cat de mult iubesc cartea asta: How to raise a healthy child in spite of your doctor scrisa de un pediatru american Robert S. Mendhelsohn.

Carte

O consult de fiecare data cand apar ceva semne de boala si de multe ori ma linisteste, imi reda increderea de a nu lua decizii pripite si a sari imediat la medicamente; “ma sustine” in deciziile pe care le iau cumva “impotriva curentului” si imi da curaj in discutiile cu doctorii.

Si cel mai important este probabil ca imi reda increderea in capacitatile naturale de insanatosire ale corpului uman.

Initial articolul acesta se dorea o simpla recenzie a cartii. L-am modificat de nu stiu cate ori. Orice as fi scris parca tot nu reuseam sa redau in mod echilibrat spiritul cartii. Pana la urma am hotarat ca e mai bine sa iau mai intai un capitol din carte si sa traduc o parte din el, si abia apoi intr-un articol separat sa mai comentez asupra cartii in sine.

O sa spicuiesc esentialul din capitolul care trateaza problema febrei. De ce febra? Pentru ca mie mi-a schimbat fundamental modul in care privesc febra. De la dusmanie si panica am ajuns aproape prieteni.

De aici incolo cea mai mare parte a textului este traducere din carte. In italic sunt comentariile mele.

Febra: linia de aparare a corpului impotriva bolii

Mai intai face o introducere in care explica de ce suntem cu totii atat de speriati de febra.

Va ingrijorati cand copilul dvs are febra si imediat dati telefon doctorului? Multi parinti procedeaza astfel pentru ca medicii si asistentele i-au facut sa creada ca orice tip de febra este periculoasa. Doctorii de asemenea intaresc parerea gresita ca marimea temparaturii este o masura a cat de bolnav este copilul. De aceea febra este simptomul care detemina aproximativ 30% din vizitele la pediatru.

Cand sunati pediatrul ca sa ii spuneti ca este bolnav copilul, aproape invariabil prima intrebare este: “I-ati luat temperatura?” Orice ati raspunde, ca e 38 sau 40 este foarte probabil sa va spuna sa ii dati o aspirina si sa il duceti la cabinet. Acest ritual este aproape universal printre pediatri. Suspectez chiar ca unii repeta mecanic acest lucru si ar oferi acelasi sfat chiar daca ii spui ca temperatura este 43.

Nota mea: Cartea e mai veche (a fost scrisa in anii 80). Intre timp aspirina a cazut in dizgratie in vest (cam toti doctorii stiu ca aspirina poate duce la mari efecte adverse si nu o mai recomanda). Insa aspirina a fost inlocuita cu alte medicamente si esenta cartii nu se schimba. Dovedeste chiar ca Dr. Mendhelson avea dreptate atunci cand inota “impotriva curentului” legat de aspirina. Din pacate in Romania aspirina este inca privita de multi ca pilula buna la toate.

Revin la ce scrie Dr. Mendhelson:

Ce ma deruteaza este ca doctorii pun intrebari gresite si ofera sfaturi gresite. Faptul ca temperatura este prima lor grija implica ca febra in sine este periculoasa. Iar atunci cand va prescrie aspirina, dvs trageti in mod inevitabil concluzia ca este necesar sa dati copilului medicamente si sa reduceti febra.

Șarada continua cand ajungeti la cabinet. In cele mai multe cabinete primul lucru pe care asistenta il face este sa ia temperatura si sa o noteze. In principiu nu este nimic rau in asta. Temperatura este un indiciu care poate fi important pus in corelatie cu tot ce mai afla doctorul in timpul consultului. Problema este ca febrei i se da o importanta cu mult mai mare. Cand doctorul va examineaza in cele din urma se uita pe notite afiseaza o mina ingrijorata si spune grav: “Hmmm, 39, ar fi bine sa facem ceva in privinta asta”

Totul este “nonsense, misleading nosense”. Prezenta febrei in sine nu inseamna ca trebuie facut ceva. Daca NU sunt simptome aditionale precum apatie extrema, comportament anormal, dificultati de respiratie sau alte simptome care ar putea indica o boala grava precum difterie sau meningita, doctorul ar trebui sa va spuna ca nu este nimic de care sa va ingrijorati si sa va trimita acasa.

In acest context in care doctorii se arata atat de preocupati de febra, nu este de mirare ca marea majoritate a parintilor sunt foarte ingrijorati atunci cand apare febra si ca ingrijorarea lor creste cu cu fiecare grad. Rareori insa aceasta ingrijorarea este justificata. O sa fiti scutiti de multe griji iar copilul dvs va evita multe teste si medicamente potential periculoase daca retineti cateva fapte clare despre febra. Acestea sunt adevaruri pe care orice doctor ar trebui sa le stie, dar pe care cei mai multi nu vi le spun.

Acum urmeaza acea serie de fapte, adevaruri. La fiecare din ele vine cu argumente si le discuta pe toate fetele. Eu NU o am tradus toata argumentatia din lipsa de spatiu, cel mult una, doua idei care sa ajute la o minima intelegere. Uneori am facut eu un rezumat. Retineti asadar ca aceasta parte e mult mai lunga in carte si este explicat totul foarte clar si argumentat.

Faptul 1. Temperatura de 37 de grade nu este temperatura “normala” pentru toata lumea
37 de grade este doar o medie statistica. Si mai ales la copii “normalul” poate varia destul de mult, de la 36 la 37.4 grade. Foarte putini copii sanatosi au temperaturi de fix 37. Mai mult chiar, temperatura poate varia semnificativ in timpul zilei. Dupa amiaza poate fi cu pana la un grad mai ridicata decat dimineata.

Faptul 2. Sunt multe alte motive care pot duce la cresterea temperaturii fara a fi vorba de o boala
Spre exemplu poate creste in atunci cand digera o masa “mai grea”, la adolescenti poate creste in timpul ovulatiei, etc

Faptul 3. Febra de care trebuie sa va temeti provine de obicei de la o cauza evidenta
Este vorba despre intoxicari (cu otrava, chimicale) sau insolatii (de la soare sau stat prea mult in sauna etc). In aceste cazuri trebuie sa mergeti imediat la urgenta.

Faptul 4. Diferite metode de a lua temperatura vor produce rezulate diferite (rectal, subrat, oral)

Faptul 5. Fac o exceptie la nou-nascuti atunci cand va sfatuiesc sa nu faceti nimic impotriva febrei
Daca bebelusul are pana in 2 luni este mai bine sa mergeti imediat la doctor pentru ca s-ar putea sa aiba infectii aparute in timpul sarcinii sau in timpul nasterii.

Faptul 6. Nu treceti cu vederea “supra-imbracarea” ca o posibila cauza a febrei
Parintii sunt adesea prea preocupati sa isi tina bebelusii calzi. Pun pe copil strat dupa strat de haine si paturici, uitand ca bebelusii nu pot sa dea la o parte straturile in plus atunci cand caldura devine de nesuportat. Astfel temperatura se poate ridica. Daca copilul are temperatura, poate insotita de frisoane, si dvs reactionati prin a mai pune o patura pe el, pur si simplu fortati temperatura sa cresca si mai mult. O regula simpla, pe care o sugerez tuturor pacientilor mei, este sa tineti copilul imbracat cu tot atatea straturi cate aveti si dvs.

Faptul 7. De cele mai multe ori febra este cauzata de infectii virale sau bacteriale pe care mecanismele proprii de aparare ale corpului le vor invinge fara ajutor din partea medicamentelor
Racelile obisnuite si gripele sunt cele mai comune cauze pentru temperatura, la copiii de toate varstele. Pot produce febra de pana la 40.5 grade insa chiar si la acel nivel nu sunt motiv de panica. Singurul risc este deshidratarea care poate rezulta de la alte simptome prezente cum ar fi transpiratie excesiva, respiratie rapida, tuse, curgerea nasului, varsaturi sau diaree. Puteti preveni deshidratarea asigurandu-va ca bea suficiente lichide.

De cele mai multe ori veti putea identifica febra produsa de infectii virale sau bacteriene prin simptomele tipice ce o acompaniaza: tuse usoara, nas infundat sau “curgator”, ochi aposi etc. Nu este nevoie sa chemati doctorul sau sa ii dati medicamente daca nu exista si alte simptome, pentru ca nu va poate prescrie nimic care sa vindece o infectie virala sau sa invinga o infectie bacteriana mai eficient decat o va face mecanismul de aparare al organismului. Medicamentele prescrise pentru a usura disconfrotul pot interfera cu eforturile organismului de a se vindeca singur, din motive pe care le voi explica in alt capitol. Antibioticele ar putea scurta durata unei infectii bacteriene insa riscurile depasesc beneficiile.

Faptul 8. Nu exista nici o legatura consistenta intre marimea temperaturii si severitatea bolii
Unele boli obisnuite produc temperaturi foarte mari la unii copii (spre exemplu pojarul de o zi) pe cand alte boli mai grave s-ar putea sa nu se manifeste cu febra. Nu este nevoie sa va panicati chiar si la 40.5 grade decat daca sunt prezente si alte simptome precum varsaturi sau dificultati respiratorii.

Mai important pentru a determina daca o febra este rezultatul unei infectii usoare precum raceala sau a uneia grave precum meningita, sunt aspectul, comportamentul si atutudinea generala a copilului. Acestia sunt factori pe care dvs ii puteti judeca mai bine decat medicul pentru ca dvs sunteti expertul in ceea ce priveste aspectul si comportamentul copilului. Daca este apatic si confuz sau afiseaza un alt comportament foarte anormal, sunati la doctor daca aceste simptomele persista una, doua zile. Pe de alta parte daca este activ, se joaca si se comporta normal atunci nu va temeti ca boala este grava.

Faptul 9. Febra netratata produsa de infectii virale sau bateriene nu creste la nesfasit si nu va depasi 40.5 grade

Doctorii va fac un mare deserviciu dvs si copilului atunci cand va prescriu medicamente care sa reduca febra. Ei nu va spun ca reducerea temperaturii nu ajuta la insanatosire si nici faptul ca organismul are un mecanism (ne-explicat in totalitate) prin care febra determinata de infectie nu va atinge 41 de grade.

Numai in caz de insolatie, intoxicatie sau alta cauza externa este mecanismul organismului coplesit si nu va functiona. In aceste cazuri febra va putea atinge si depasi 41 de grade. Doctorii stiu acest lucru dar cei mai multi se comporta ca si cum nu ar sti. Cred ca sunt motivati de dorinta de a va face pe dvs, parintii, sa credeti ca a facut ceva pentru a va ajuta copilul. In plus se simt obligati sa intervina atunci cand au ocazia, ezitand sa adminta ca sunt boli pe care nu le pot trata eficient.

In afara de boli terminale, a spus doctorul vreodata: “Nu pot face nimic”?

Faptul 10. Masurile care reduc temperatura precum medicamentele sau udatul corpului cu buretele nu numai ca nu sunt necesare, dar sunt chiar contraproductive.

Daca copilul dvs capata o infectie, febra este o binecuvantare, nu un blestem. Apare datorita eliberarii spontane de pirogen, care duce la cresterea temperaturii corpului. Este mecanismul natural de aparare al organismului. Prezenta febrei va spune ca mecanismul de vindecare a “pornit la viteza maxima”.

Apoi explica mai in detaliu ce mecanisme se declanseaza in corp si cum ajuta acestea la vindecare (am sarit partea asta).

Daca aveti o febra datorita infectiei rezistati tentatiei de a folosi medicamente sau buretele ca sa o reduceti. Lasati febra sa isi urmeze cursul. Daca fireasca grija parinteasca va impinge sa faceti totusi ceva pentru a-i reduce copilului discomfortul, atunci udati-l cu buretele cu apa calduta sau dati-i o tableta ce contine paracetamol. Nu faceti nimic altceva decat daca febra persista mai mult de trei zile, sau apar alte simptome, sau copilul arata foarte bolnav. In acest caz mergeti la doctor.

Vreau sa subliniez ca reducerea febrei s-ar putea sa il faca pe copil sa se simta mai confortabil, insa s-ar putea de asemenea sa interfereze cu procesul natural de vindecare. Singurul motiv pentru care discut aceste metode de reducere a febrei este probabilitatea ca unii parinti sa nu reziste sa nu o faca. Daca o faceti, folosirea buretelui cu apa calduta este preferabila medicamenteleor datorita riscurilor asociate cu aspirina sau paracetamolul. In ciuda folosirii curente acestea sunt departe de a fi inofensive.

Urmeaza explicatiile riscurilor celor doua medicamente.

Faptul 11. Febra produsa de infectii virale sau bacteriale nu afecteaza creierul si nu produce vreo alta trauma fizica permanenta

Frica de febra prea mare provine in principal de la credinta foarte raspandita ca traume permanente (fizice sau asupra creierului) pot rezulta daca permitem ca febra copilului sa ajunga “prea mare”. Daca acest lucru ar fi adevarat, ar justifica orice nivel de panica din partea parintilor.

Daca aveti aceasta teama, lasati deoparte orice  v-a facut sa credeti despre febra de catre doctor, parinti, bunici sau chiar acel “friendly medical expert” care va este vecin si va da sfaturi la cafeaua de dimineata. Raceala, gripa sau orice alta infectie nu va duce la temperaturi mai mari de 41 de grade, si sub acel nivel febra nu va provoca nici un fel de traume permanente.

Faptul 12. Febra mare nu produce convulsii. Convulsiile apar atunci cand febra creste foarte repede
Ei bine acesta e un subiect mai lung. Rezum ideile principale nu mai este o traducere mot-a-mot.

Pe buna drepatate este infricisator atunci cand vand vezi un copil in convulsii si este greu de crezut ca rareori este ceva grav. Convulsiile apar de asemenea relativ rar (la 4% din copii). Nu exista nici o dovada ca acei copii care au convulsii raman cu vreun fel de trauma. De asemenea nu exista dovezi convingatoare ca prezenta convulsiilor in copilarie duce la epilepsie mai tarziu.

Explica apoi ca incercarea de a preveni convulsille pe moment vin de obicei prea tarziu. Convulsia nu e legata de un nivel al temperaturii ci de rapiditatea cu care ajunge la acel nivel. Pana sa iti dai seama ca temperatura creste prea repede momentul critic a trecut deja.

Apoi dezbate pe larg faptul ca multi doctori prescriu tratamente pe termen lung pentru a preveni convulsiile in viitor (asta se invata la scoala de medicina). Discuta riscurile si efectele adverse ale acelor tratamente si explica de ce el a renuntat la astfel de tratamente considerand ca pot face mai mult rau decat bine.

Repet, toate cele 12 puncte de mai sus sunt bine explicate, unele pe mai multe pagini. La sfarsitul capitolului este un rezumat cu sfaturile sale legate de febra pe care il redau in totalitate. Este un rezumat foarte util pe care il pot citi in 2 minute cand am nevoie.

Dr. Mendelsohn’s quick reference guide to fever

Febra este un simptom obisnuit la copii si nu indica o boala grava decat daca este insotita de schimbari majore in aspect si comportament sau alte simptome importante precum dificultati de respiratie sau lesin. Marimea febrei nu este o masura a gravitatii bolii. Febra provocata de infectii nu va atinge un nivel care poate duce la traume permanente asupra copilului. Febra de obicei nu necesita tratament, cu exceptia recomandarilor de mai jos. Febra este modul natural de lupta al corpului impotriva infectiilor si trebuie lasata sa isi urmeze cursul fara a interveni cu medicamente sau alt tratament al carui scop este sa scada temperatura.

1. Daca bebelusul are mai putin de 2 luni si temperatura sa trece de 37.7 sunati la doctor. Febra ar putea fi simptomul unei infectii ce isi are originea in timpul sarcinii sau la nastere. Febra e atat de neobisnuita la nou nascuti incat, din prudenta si pentru linistea dvs, merita o vizita la doctor chiar daca se va dovedi inutila.

2. La copiii mai mari nu este necesar sa sunati la doctor decat daca febra nu scade in trei zile sau daca este insotita de alte simptome precum: varsaturi, probleme de respiratie, tuse repetata ce dureaza mai multe zile sau alte simptome semnificative ce nu sunt asociate de obicei cu raceala obisnuita. De asemenea mergeti la doctor daca copilul afiseaza apatie permanenta, iritabiitate sau orice alt comportament sau semn care indica ca este grav bolnav.

3. Sunati doctorul, indiferent de temperatura, atunci cand copilul respira greu, vomita repetat sau daca are febra insotita de spasme sau alte miscari ciudate, sau daca sunteti ingrijorat de alte elemente din comportamentul si aspectul general al copilului.

4. Daca copilul are frisoane in timpul febrei nu reactionati punand si mai multe paturi pe el. Asta nu va face decat sa ii creasca temperatura si mai repede; frisoanele nu sunt de speriat, sunt pur si simplu o reactie normala a organismului. Frisoanele nu inseamna ca ii este frig copilului ci sunt parte a mecanismului prin care corpul se adapteaza la temperaturi mai mari.

5. Incurajati-va copilul sa se odihneasca insa nu faceti mare caz din asta. Nu exista nici un motiv medical sa il tineti la pat sau chiar sa il tineti in casa daca afara este o vreme rezonabila. Aerul curat si activitati moderate ii pot imbunatati starea de bine, si in nici un caz nu ii vor inrautati boala. Ar trebui totusi sa il descurajati sa participe la activitati sportive intense.

6. Daca aveti vreun motiv sa credeti ca febra este cauzata de altceva decat o infectie, precum supraincalzire (insolatie, sauna) sau prin intoxicare (otrava, chimicale), mergeti imediat cu copilul la urgenta.

7. Ignorati zicala “feed a cold and starve a fever” (n.r. noi avem oare o asemenea zicala?). Nutritia este importanta in procesul de vindecare. Daca copilul accepta ar trebui sa ii dati mancare atat cand e racit cat si cand are febra. Ambele stari afecteaza rezervele de proteine, grasimi si carbohidrati si ar trebui inlocuite. Daca copilul nu vrea sa manance, dati-i lichide precum sucurile de fructe care au o anumita valoare calorica.

8. Febra si alte simptome asociate in mod obisnuit cu ea pot provoca o pierdere semnificativa de lichide. Acest lucru poate duce la deshidratare, dar puteti sa o preveniti asigurandu-va ca bea multe lichide. Sucul de fructe este bun insa daca il respinge orice alt lichid este bun. Totul este sa consume aproximativ 220 mg pe ora.

Related Posts with Thumbnails

Bookmark and Share





16 Raspunsuri to Febra: linia de aparare a corpului impotriva bolii

Avatar

Olga

March 23rd, 2011 at 6:06 pm

Avatar

Dana

March 23rd, 2011 at 6:57 pm

Foarte tare! Multumesc Cristina!

Avatar

Mona

March 23rd, 2011 at 11:43 pm

Cred că mi-ar plăcea şi mie această carte.
Pyrogen în română e pirogen dar pentru zicala aceea nu ştiu să existe un echivalent românesc 🙂

Avatar

mariamirabela

March 24th, 2011 at 12:41 am

Fara sa neg o anumita valoare a cartii, cred ca ea este depasita pentru anul in care traim.

Iar concluzia 2 mi se pare periculoasa, pentru ca la copii simptomele unor boli nu sunt asa evidente si clare ca la adult, el putind sa aiba semne de “o raceala obisnuita” si sa aiba, de exemplu, meningita. Evident, este un exemplu extrem, dar l-am dat tocmai pentru a sublinia ca mi se pare ca subiectul este tratat destul de usor. Iar meningita, netratata rapid, poate da convulsii si alte grozavii, ceea ce contrazice al punct din concluzie.

In plus, sunt cazuri de parinti care, dintr-un motiv sau altul, ajung prea tarziu cu copiii la spital pe motiv ca lor li s-a parut “ca nu are nimic”.

Cred, ca si tine, ca aceasta carte poate aduce un plus de incredere si liniste in sufletul unei mame, dar imi este teama sa nu impinga prea departe aceasta incredere si sa te faca sa crezi ca ai toate raspunsurile, iar o vizita la doctor este nu numai nenecesara, dar si daunatoare. Asta poate fi periculos.

Avatar

Adelle

March 24th, 2011 at 9:08 am

@Mona mersi pentru traducere, am si modificat

@mariamirabela
Sunt de acord cu tine ca mersul sau nu la doctor este un subiect delicat si cu o granita greu de definit. Si intr-adevar trebuie avut grija sa nu crezi ca le stii pe toate. Desi s-ar putea sa am o parere un pic diferita de a ta, am si eu anumite indoieli legate de subiectul vizita la doctor; cred ca e un punct delicat care nu are un singur raspuns si trebuie nuantat. De altfel Mendelsohn are destui contestatari (chiar o recunoaste prin carte) si cred ca unul din motive este acest indemn foarte direct de a nu merge la doctor la cel mai mic semn de boala. Dezbaterea asta ma gandeam sa o ridic atunci cand o sa si comentez cartea mai pe larg 🙂

Mesajul principal pentru mine insa este legat de febra si nu de vizita la doctor. Ce am retinut eu in primul rand si am vrut sa transmit mai departe e faptul ca febra nu este “bau bau” si de cele mai multe ori nu ar trebui luptat impotriva ei ci trebuie lasata sa isi urmeze cursul (cu sau fara vizita la doctor). Intrebarea este: are sau nu are dreptate aici? Este ceva gresit in ceea ce sustine? Daca da, ce anume?

Si mai concret: presupunand ca ai mers la doctor si ai aflat ca e o raceala banala, ce faci in cazul asta? Eu dupa ce citesc o astfel de opinie as zice ca e mai bine fara medicamente si incerc fara ele (si recunosc ca ceea ce imi propun sa fac in teorie si cum reactionez atunci cand copilul e bolnav in brate s-ar putea sa fie chestii diferite; dar asta e altceva, importanta e convingerea cu care pleci la drum; restul sunt reactii emotionale la suferinta micutului care depind de fiecare parinte in parte).

Revenind la ce ai spus nu imi este clar ce te face sa crezi ca este depasita cartea; si mentionezi de asemenea “ceea ce contrazice alt punct din concluzie” – despre care punct e vorba? Poti sa detaliezi un pic mai mult cele doua aspecte?

Avatar

Adelle

March 24th, 2011 at 10:06 am

Inca cateva comentarii interesante au fost pe Facebook, imi permit sa le trec si aici pentru ca mi se pare util sa fie toate intr-un loc. Sper sa fie ok.

Daniela N.:
Da, asa ma gandeam si eu, multumesc!

Andreea I:
eu nu ii dau!
cred ca febra are rolul ei. si daca ii dam preventiv omoram febra. microbii sunt anihilati mai usor la temperatura mai ridicata. daca noi scadem temperatura organismul lupta mai greu.
deci care e interesul? 🙂

Irina P:
Unul dintre interese (citat de la un ditai profu’ de pediatrie, la o conferinta nationala): “Dam schema de 3 zile cu paracetamol si ibuprofen alternativ, ca sa nu riscam sa fim treziti noaptea ca iar a crescut febra!” Strategia e sa inabuse febra de tot, ca sa aiba un motiv sa dea antibioticul (fara analize de obicei) , pt ca au scazut imunitatea naturala a organismului => acesta nu mai poate lupta cu patogenul. Nu stiu daca constient, dar se intampla des…

Lavinia M:
“like” pt. ca sunt de acord cu tine: asta e tendinta medicilor… a majoritatii.

Avatar

corry

March 24th, 2011 at 1:48 pm

Excelent articol, ca de obicei!
Voi comanda si eu cartea, mi-ai trezit un mare interes.

Si, Cris, asa imi doresc sa plonjez odata in biblioteca ta 😀

Avatar

lucilia-vasilescu.blogspot.com/

March 24th, 2011 at 8:15 pm

Foarte interesant articolul. Abia astept sa aflu si despre celelalte capitole. Multumim mult pt efortul de a-l traduce bunatatea de a-l impartasi tuturor.

Avatar

Iris

March 24th, 2011 at 10:23 pm

Felicitari pentru articol. Si eu merg pe acelasi principiu.Cat mai putine medicamente si cat mai multa incredere in sistemul natural de aparare al organismului.Multumim pentru toate sfaturile date.Sper ca Ra se simte bine si se bucura de zilele de primavara.

Avatar

Gabriela

March 24th, 2011 at 10:44 pm

Aici in Olanda (unde traiesc) se promoveaza exact mesajul acestui articol. Totusi, ptr mine ca parinte si romanca a fost un soc la inceput. Am invatat din experienta despre febra si mai ales sa nu ma panichez. Doctorii deja ma cunosc aici, asa de multe vizite am facut la inceput cand bebe era mic si cu febra..hop si eu la doctor:-) daca bea, mananca si face pipi bebe e sanatos. Romania e la extrema medicamentelor si doctorilor. O viata activa si sanatoasa ar ajuta mai mult.
Cristina, esti o deschizatoare de drumuri ptr mamicile din Romania.

Avatar

Mihaela Tarcea

March 25th, 2011 at 12:24 am

Salut:)
Eu sunt de acord cu cele descrise in articol, pentru ca la fel am procedat si procedez cu fetita mea ce are aproape 2 ani. E drept ca natura a inzestrat-o cu un organism foarte puternic si pentru asta ii multumesc Cerului in fiecare zi, o singura data a facut febra, acum jumatate de an. In rest, nu am avut treaba cu ea. Si da, niciodata nu o imbrac mai gros decat sunt eu imbracata.
Multumim de pareri si de traducere!
Doresc curaj tuturor mamicilor in a-si creste copiii departe de lumea falselor nevoi in care traim!

Avatar

Mirela

March 26th, 2011 at 12:39 am

Da, nici eu nu sunt pentru medicamente date aiurea si in exces. Si totusi mi-as dori foarte mult sa intalnesc un medic pediatru deschis la minte si bine informat si care sa nu fie anxios si care sa stie sa recomande si remedii naturale (de ex. pt. ridicarea imunitatii) si o hrana cu adevarat sanatoasa pentru micuti. A gasit cineva?

Avatar

sasha

March 27th, 2011 at 5:06 am

Salut,

febra ajuta in sensul ca leucocitele se mobilizeaza si raspandesc in organism mai rapid, actionand mai bine impotriva agentilor patogeni; totodata temperatura ridicata creeaza un mediu neprietenos pentru acestia din urma.

pe de alta parte e posibil ca vasoconstrictia, cresterea pulsului si deci a tensiunii arteriale sa cauzeze probleme unora.

nu cred ca febra nu este deloc periculoasa, dar cred ca in cazuri normale nu este un dusman si ca nu trebuie dat fuga la doctor sau la pilele pentru orice.

Avatar

Bebici,copilasi,adolescenti,ingerasi-mamici,tatici,gravidute,aspirante din Satu Mare

March 27th, 2011 at 11:02 am

[…] am gasit ceva pentru voi mamici si copilasii vostri! poate va intereseaza! Febra: linia de aparare a corpului impotriva bolii | Adelle Raspunde cu citat […]

Avatar

Florina Oprea

April 20th, 2011 at 10:55 am

mi-am luat si eu cartea 😉 felicitari Cristina pentru blog, esti cum spunea cineva mai sus o deschizatoare de drumuri

Avatar

Fischer

March 6th, 2012 at 1:14 am

like, Nu este nevoie sa va panicati chiar si la 40.5 ? asta e o aberatie, sunt o gramada de riscuri care pasc creierul la febra asta. Dupa cum observati febra de peste 39.5 are efecte nefaste asupra copilului – dureri de cap, vertij. Cum puteti spune ca e pur si simplu ok un 40.5 chiar si 41? parca am trai acum 500 de ani si lucrul asta se datoreaza numai oamenilor ca dvs care sustineti aberatii. Febra are rolul ei pozitiv dar pana in limita in care creierul se simte comfortabil. Peste 40 de grade anumite enzime nu isi mai fac treaba cum trebuie, sistemul nu mai functioneaza in parametrii normali. Chiar nu va trebuie 6 ani de medicina sa va dati seama ca asta e pur si simplu o aberatie

Comment Form

You must be logged in to post a comment.

Comenteaza

Viziteaza buticul meu

Citesc

Link catre adelle.ro

<a href="http://adelle.ro"  target="_blank"><img src="http://adelle.ro/wp-content/uploads/2010/03/banner-125-colturi-albe.png"/></a>
Adelle.ro on Facebook

Cupoane de reduceri