Cum vrei sa nasti?

November 6, 2010 | In: a fi parinte

Acum vreo 2 saptamani am fost invitata la o conferinta: “Poti sa alegi cum vrei sa nasti?” Am mers cu inima deschisa, foarte interesata de subiect mai ales ca aflasem ca vine si Ana Maita, mamica care a nascut acasa de 2 ori. In mare discutiile au fost interesante, insa se face o promovare excesiva pentru Active Center. De multe ori am avut senzatia ca intrebarile sau comentariile din public erau binevenite daca veneau din partea gravidelor. Mie, Irinei si altor mamici ni s-a taiat scurt “nu e timp, sa trecem mai departe”.

Am plecat de la conferinta cu 2 carti:ย “Cezariana – Care este viitorul unei umanitati nascuta prin cezariana?” – Michel Odent si “Copilarie curata” – Sue Palmer. Sunt luni bune de cand nu am mai citit o carte cap-coada. Lipsa de timp era scuza principala. Dar ce sa vezi minune, am prins cartea despre Cezariana si nu i-am mai dat drumul. Drept dovada ca timp e destul daca subiectul ma intereseaza si e prezentat intr-un mod care sa ma tina lipita de carte. Nu as vrea sa ii fac o recenzie, nu ma pricep, insa recomand aceasta carte viitoarelor mamici indiferent de modul in care aleg sa nasca (cezariana si natural). E o carte scrisa de un medic ginecolog si toate afirmatiile se bazeaza pe date reale, studii si observatii medicale. Subiectul este deosebit de actual in Romania unde rata de cezariana este de 70%, in unele centre fiind de peste 80%. Specialistii gasesc aceste cifre alarmente,

A doua carte am rafoit-o numai, nu pare totusi sa ma atraga. Probabil ca nu voi gasi timp sa o citesc.

Cu capul plin de idei proaspat acumulate am vazut aseara un filmulet care iar mi-a pus capac, mi-a mai dat cateva teme de gandire. Incep sa inteleg tot mai multe, sa imi schimb radical viziunea despre nastere si imi dau seama cat de mult m-au pacalit la nastere, cat de mult au intervenit, cat de aiurea a fost. Filmul are vreo 10 parti, pun un playlist cu toate. (via Rox Dudus)

Related Posts with Thumbnails

Bookmark and Share





19 Raspunsuri to Cum vrei sa nasti?

Avatar

Bogdana

November 6th, 2010 at 4:23 pm

cam aceeasi dezamagire am simtit-o si eu cand vorbind despre niste cursuri de alaptare, am fost “sutuita” spunandu-mi-se ca cursurile se adreseaza viitoarelor mamici, interlocutoarea neavand minima curiozitate de a vedea daca sunt insarcinata sau nu. dupa care, afland ca sunt si insarcinata si mama a doi copii, mi s-a replicat ca pe viitor vor fi niste intalniri in care imi voi putea povesti ” sentimentele” legate de alaptare… si eu care vorbisem de la inceput doar despre ” experiente” si posibilitatea de a vorbi de real life experiences nu sentimente… adusesem vorba despre interactivitate, ceea ce ar fi fost in beneficiul ei si al cursantelor, si asta eu platind cursul… dar se pare ca nu e nevoie, ca e indeajuns doar teoria…

la centrul promama, ca de el vorbesc

Avatar

Asha

November 6th, 2010 at 8:40 pm

Cred ca rata de cezariene este mare in RO din doua motive
1) Dupa o lunga perioada in care femeile nu aveau posibilitatea nici unei alegeri asupra corpului lor, cand nu puteau decide daca raman sau nu gravide, daca sa nasca natural sau prin cezariana, daca sa alapteze sau nu (era varianta “sau nu”, fiindca dupa 3 luni erau obligate sa revina in campul muncii), femeile vor sa aleaga in sfarsit. A fost un prim val de avorturi, in anii 90, care acum s-a mai micsorat si acum este probabil valul cezarienelor. Probabil ca o sa bounce back to normal in vreo 10 ani dar cu conditia ca punctul 2 sa se repare si anume

2) Sistemul medical din RO nu ofera asistenta cuvenita unei nasteri naturale.

Cand alegi o nastere naturala, vrei sa ai siguranta pe care ti-o da acea moasa, calma, bine pregatita, etc atat de prezenta in Vest. Vrei sa ai siguranta ca poti sa nasti in ce pozitie vrei, nu in pozitia scaun ginecologic clasica, ori alte pozitii nu sunt incurajate in RO. Vrei sa ai siguranta ca protocolul tau de nastere o sa fie respectat, ca daca nu vrei nu stiu ce substante nu o sa le primesti etc, ca nu te va brutaliza nimeni psihic, ori aici nu ai siguranta asta. Ideea este ca pentru a te lansa in aventura unei nasteri naturale trebuie sa ai baza ca niste factori de succes sunt asigurati, si aici cam schioapata sistemul.

Eu nu am copii inca, si deocamdata in mintea mea, in plan teoretic, favorizez cezariana.

Avatar

Adelle

November 6th, 2010 at 11:02 pm

Bogdana, foarte aiurea.
Tot legat de centre, si eu la cu motherhood am avut o experienta f dezamagitoare. Eram la un curs de prim ajutor pt copii. Am vrut sa alaptez si am fost trimisa in camera din spate pe motiv ca “in sala sunt si barbati care inca nu au devenit tatici”. :/

Asha, da ai dreptate si ai explicat asa de bine. Totusi daca noi nu vom cere nu stiu cand se va rezolva, punctul 2 ca de el vorbesc.

Avatar

Ioana

November 7th, 2010 at 7:55 am

@Asha: Moasa cu care am nascut eu era calma, bine pregatita si m-a ajutat enorm in timpul travaliului.O femeie extraordinara care si-a ales meseria perfect. Nu cred ca o sa o uit vreodata.Dar sistemul medical………….in noaptea in care am nascut eu au fost 10 nasteri.Moasa nu a putut sta cu mine tot timpul (si eu am realizat abia in travaliu cat de importanta e prezenta cuiva cu tine) si……….pana la urma am ajuns la cezariana de urgenta.Dar moasa m-a lasat sa stau in picioare, ba chiar m-a incurajat, m-a ajutat mult. Moase bine pregatite si pasionate de meserie sunt (facand cezariana am prins si tura urmatoare de moase) dar sistemul e crunt…si nu vad sanse sa se schimbe curand din pacate.
@Adelle:cat de nasoala experienta cu alaptatul, incredibil.

Avatar

Bitz'

November 7th, 2010 at 10:19 am

Cred ca si in Ro poti alege cum vrei sa nasti daca esti suficient de informata si iti poti sustine cauza.Eu am reusit sa nasc cat de cat asa cum imi doream.Spun “cat de cat” fiindca nu am scapat de pozitia clasica si de epizio(daca insistam probabil ca scapam si de epizio),dar in rest mi-au fost intelese si respectate dorintele,mi s-au explicat procedurile,mi s-a cerut acordul pentru administrarea unor medicamente,am decis daca si cand sa primesc calmante ,am avut voie sa ma plimb si sa stau in orice pozitie ma ajuta sa ma relaxez,nu m-a alergat nimeni sa imi scoata lenjeria intima,sotul a fost lasat sa vina la mine(medicul meu era de acord sa il iau cu mine in sala dar nu a vrut el).Cat despre moase,au fost extraordinare,ambele ture pe care le-am prins la a doua nastere.Una dintre ele imi vorbea ca o mama,iar cu alta am ras si m-am intretinut pana cand am nascut,desi aveam contractii de numa,numa.Mi-au incurajat in permanenta atitudinea pozitiva.

Avatar

zoozie

November 7th, 2010 at 10:40 am

Desi eu am nascut normal, natura si clasic, ca sa zic asa, exceptand peridurala, si eu am aceeasi senzatie ca am fost abuzata la nastere. Ca lucrurle nu au decurs deloc normal. Imcepusem inca de acum un an sa imi dau seama unde s-a imtervenit – o parte din vina o am eu, am facut peridurala – si incep sa inteleg de ce inca nu am reusit sa termin articolul despre nastere de atata amar de vreme.

Avatar

zoozie

November 7th, 2010 at 2:32 pm

adelle, ca sa alaptezi nu se cere voie ca atunci cand vrei sa fumezi. Nu ceri nimanui voie sa dai copilului sa bea sa si nici cand ti-e tie sete nu ceri voie cuiva. Anuntand ca urmeaza sa alaptezi iti pregatesti singura terenul pentru discriminare, le dai ocazia sa spuna nu.

Cel mai bine, in asemenea cazuri, e sa reactionezi prompt si cu un aer extrem de firesc inca de la primul semn al copilului si sa raspunzi eventual cu in zambet, cu clasicul e vreo problema sau, in cazul tau cu ‘asta va asteapta si pe voi in cateva luni. Dar de fapt putina lume acorda atentie alaptarii discrete

Avatar

Adelle

November 7th, 2010 at 11:20 pm

zoozie, ai dreptate. Eram si eu mica si novice in ale carierei mamicesti. Mai alaptasem in public, chiar si la un curs de gatit, in restaurant etc, dar nu mai patisem asa. Nu am stiut nici cum sa reactionez. Clar, m-am simtit jignita, dar nu am zis nimic, am tacut si am tinut in mine.
Si stii ce e ciudat?! A fost prima si singura data cand am fost trimisa sa alaptez in camera din spate si asta chiar intr-un centru care tine cursuri pentru parinti. Ma intreb ce ii invata la alaptare.

Bitz, si eu la nivel teoretic am fost lasata sa nasc cum vreau. Insa mi s-au bagat pe gat tot felul de chestii medicamentoase sub pretextul ca ” e mai bine asa si pentru tine si pentru copil”. Chiar inainte de expulzie li s-a stricat aparatul de monitorizare dar nu au recunscut, au zis ca e ceva cu copilul. Bineinteles ca nu sa dovedit cat se poate de falsa aceasta presupunere. Macar medicul si-a cerut scuze ca s-a grabit. Dar cu ce mai ma ajuta asta acum?!

Avatar

Bitz'

November 8th, 2010 at 8:29 am

Zoozie,chiar ma intrebam de ce nu scrii despre nastere.
Adelle,am citit pe blogul unei americance(parca) despre o situatie si mai bizara,si anume ca a fost trimisa sa alapteze afara in timpul unui examen LLL.Deci ea dadea examen pentru a deveni consultant in probleme de lactatie,avea copilul in wrap si nu i s-a permis sa alapteze in sala.Nu stiu daca le-a cerut consimtamantul inainte,e intr-adevar o chestie care te pune din start in dificultate.In fine,nu doar la noi e ceva controversat,la noi e doar si mai controversat.Am observat ca alaptarea in public e pusa pe acelasi palier cu a iti face nevoile sau a face sex in public.
Cat despre nastere,te inteleg perfect.Prima mea nastere a fost foarte reusita din punct de vedere medical.Medicul meu nu intelegea ce anume m-a deranjat:nu am simtit dureri,am nascut “usor”,repede,copilul sanatos,etc.Dar natura asta “proasta” imi spunea ca ceva a lipsit ,ca nu asa trebuie sa fie.Ma simteam de parca nu eu nascusem,ci mi-o adusesera prin posta,foarte aiurea.A doua oara a fost frumos,dar tot nu mi-au dat copilul in brate si am suferit o noapte intreaga departe una de cealalta(aici deja e problema cu neonato).In loc sa mi-o dea la san,sa o hranesc si sa o ajut sa elimine meconiul ala,au dus-o pe sectie si i-au bagat un supozitor,ca asta e rutina.

Daca va fi sa mai fie ,a treia oara as naste acasa(in alta tara)

Avatar

Bogdana

November 8th, 2010 at 11:07 am

fetelor, voi nu stiti despre ce vorbiti ๐Ÿ™‚ fiti fericite ca ati avut ocazia totusi sa nasteti normal, fara probleme mari, si nu aveti parte de frustrarea legata de o cezariana. eu cand ma gandesc ca trec iar prin toata povestea cu operatia, anestezia care trece dupa nu stiu cate ore, ridicarea in pozitie bipeda dupa vreo 12 ore, durerile care nu te fac sa stai dreapta, frustrarea ca tu esti leguma la un etaj iar copilul la un alt etaj, sonda si astea toate numai in primele ore dupa nastere.

adelle, am cunoscut-o ieri pe ana maita, mi-a placut tare mult de ea,

altfel, si aici vorbesc foarte serios, daca vreodata aveti nevoie de o persoana care sa vorbeasca cu toata vehementa impotriva cezarienelor, chemati-ma pe mine.

concluzia este: atat cat ati avut, ati avut enorm mai mult decat altii. stiu ca nu e ok sa ne multumim cu putin, dar nu e cazul sa rememorati niste lucruri care s-au intamplat, incarcandu-va negativ, ci sa fiti fericite pentru ce aveti. citind ce s-a scris pe aici, eu ar trebui sa imi pun streangul de gat la gandul sentimentelor care m-au incercat pe mine la nastere, durerea psihica ca nimic nu a mers cum as fi vrut samd. dar what’s the point?

Avatar

Adelle

November 8th, 2010 at 1:41 pm

Bogdana, ideea nu era sa ne incarcam negativ. Eu am devenit constienta ca se poate si altfel, altfel decat in filme. Nu stau sa imi plang de mila, insa stiu ca se poate, si vreau sa cer asta. Ideea e sa cerem, nu sa acceptam si sa multumim ca se putea mai rau.

Da, se putea si mai bine dar si mai rau. Insa eu tintesc spre mai bine. Cu cat suntem mai multi care cerem cu atat mai repede vom obtine. Pana la urma e vorba de respectarea unor drepturi.

Da, e foarte faina Ana Maita, o admir foarte mult pentru ceea ce face si a facut.

Sa stii ca primesc cu bucurie un articol impotriva cezarienelor, il voi publica negresit ๐Ÿ™‚

Avatar

Andreea Vasilescu

November 9th, 2010 at 11:09 pm

Eu am nascut ambele fete natural.Nici nu ma puteam gindi ca voi face cezariana.Poate din simplul fapt ca imi est eteama de anestezie,taieturi si tot ce mai poate cuprinde o operatie.
In al doilea rind pentru mine nasterea naturala este ceva care simt ca mi se potriveste ca o manusa. Simt ca NUMAI asa pot naste si ce este NATURAL niciodata nu imi va face rau. Asa simt eu.
La a doua sarcina Anastasia nu vroia sa iasa. Intram in 42 de saptamini si lichidul deja era in scadere. ma gindeam cu groaza ca peltecu imi va propune cezariana dar imi cunoastea foarte bine parerea si cum vroiam sa nasc. Asa ca am provocat nasterea,nu mai spun cit de teama imi era ca nu ma voi dilata si voi ajunge la cezariana,si am nascut in 2 ore de la ruperea membranelor. Si acum cind ma gindesc ca stressul meu cela mare era sa nu ajung la cutit mi se pare indreptatit.Nu eram dusa cu capul.
Si daca tot v-am povestit am sa spun si cit de mult imi place sa nsac la Filantropia. La ambele nasteri totul a fost super(la prima am stat in travaliu 24 ore).
numai bine!
Andreea Vasilescu

Avatar

Flavia D

December 24th, 2010 at 1:24 am

Draga Adelle,

Vreau sa iti multumesc ca ne-ai adus in atentie acest film, care desi cred ca e cumva subiectiv (regizorii apeleaza la emotional din plin!), ma face sa vad dintr-o noua perspectiva nasterea. Si in al doilea rand si pentru cartea lui Michel Odent, pe care am cautat-o cu disperare. Si asta in primul rand pentru ca eu am nascut prin cezariana, dupa o incercare esuata de a naste natural. E bine ca lumea anunta de bine anumite spitale, iar aici vreau sa dau un ‘thumb down’ pentru spitalul Sf. Pantelimon.
Ca sa revin la subiect, cartea mi-a adus in atentie o notiune cu totul si cu totul noua: nasterea naturala dupa cezariana. Nici nu stiam ca exista asa ceva! Niciunul din doctorii pe care i-am avut (si au fost 3 care mi-au monitorizat sarcina) nu mi-a spus de aceasta posibilitate, desi fiecaruia dintre ei le-am subliniat ca vreau sa nasc natural. Am ramas absolut paf cand am citit, iar ulterior am mai gasit si alte info pe net despre subiect, care m-au facut sa descopar o noua sansa la o eventuala sarcina. Pot spune ca am fost sincer entuziasmata! Nu stiu cata lume imi intelege frustrarea pe care am trait-o ca nu am nascut natural, si cat mi-as fi dorit sa experimentez ‘miracolul vietii’ fara sa fiu pe jumatate adormita…

Poate pe viitor, daca afli si alte detalii despre subiectul asta sa le postezi pe blog. Voi urmari cu interes!

Avatar

Adelle

December 29th, 2010 at 10:11 am

Flavia, stiu ca Niculescu de la CMU facea nasteri naturale dupa cezariana. Acum a plecat, nu stiu cine e in locul lui, dar merita sa cauti si sper din tot sufletul sa gasesti un medic care sa faca VAC. Cea ce la noi e exceptie, in vest e regula. Ce aiurea ๐Ÿ™

Ma bucur mult ca ti-au fost utile informatiile.

Avatar

Mirela Preda

December 29th, 2010 at 4:48 pm

Ce bine ca se discuta si despre astfel de probleme! Tare rau imi pare ca nu v-am descoperit mai demult! Eu am nascut prin cezariana, stiam demult ca asa va fi (probleme serioase de vedere), insa David a fost cu capsorul in sus si a venit mai devreme (la 35 saptamani) si, din fericire, asta s-a intamplat cand el a fost complet pregatit. Am nascut la un spital privat (am facut ceva eforturi pentru asta), insa nu am vrut sa trec prin tot procedeul umilitor cu datul spagilor si cu rugatul de asistente sa aiba grija si de copilul meu. Nu am vrut sa am nici cel mai mic stres la nastere si asa a fost. Medicul a fost o persoana cu totul si cu totul deosebita (adica a fost si sufleteste alaturi de noi). Tati a participat la toate consultatiile, ecografiile si la nastere, ceea ce a fost foarte important (el imi spunea “respira, respira” si a fost reconfortant sa ma concentrez pe vocea lui in timpul contractiilor). Din punctul meu de vedere, cred ca am nascut in Rai (si pe muzica lui Mozart). Recuperarea dupa cezariana a fost foarte rapida si usoara pentru mine. Un singur lucru mi-as fi dorit: sa petrec mai mult tiimp cu copilul meu in primele 12 ore. Acum l-as cere. Ingrijirea lui bebe a fost impecabila. Trauma noastra a fost ca am stat despartiti in primele zile de la nastere, pana ce David a iesit de la incubator. De aceea l-am tinut apoi in brate cat a cerut el si acum fac la fel, pentru a recupera, dar probabil ca nu are nevoie foarte mult.

Avatar

Mirela Preda

December 29th, 2010 at 5:05 pm

Ma intereseaza parerea altor mamici despre dublu test, triplu test, amniocenteza si nasterea la 40 de ani.

Avatar

zoozie

January 12th, 2011 at 3:06 pm

@Mirela Preda

Acum cativa ani mama mea a nascut la 45 de ani. Natural, a sasea nastere, fara sa faca vreu dublu sau triplu test sau zeci de analize. A facut minimul necesar. Sora mea cea mica, Raluca, e sclipitoare. Cred ca asta e cuvantul, e un copil reusit. Poate asta iti da curaj.

Avatar

Mirela Preda

January 12th, 2011 at 3:18 pm

Multumesc, zoozie! Eu am facut dublul test in timpul sarcinii. Dupa ce l-am facut si am vazut rezultatele, am inceput sa ma informez si… surpriza! Am constatat ca aceste teste se bazeaza pe statistici si nici macar realizate pe esantioane semnificative (din punctul meu de vedere). Practic, riscul meu era riscul varstei (aveam 39), in jur la 1 la 100, iar riscul pt. amniocenteza de a pierde copilul este…. ghici, la fel, de 1 la 100. Asa ca nu am mai facut triplul test si amniocenteza, pentru ca mi se par niste chestii “dupa ureche” si apoi am considerat ca e copilul meu si il voi iubi indiferent de cum va fi. Dar, ceea ce m-a deranjat foarte tare a fost starea cumplita de stres pe care am avut-o pana m-am lamurit ce inseamna acele rezultate (de pe net) si cand am vazut cate erori sunt si cate mamici au intrat in colaps nervos sau, si mai rau, chiar au ales avortul. Nu mi se pare corect sa se traga semnul egalitatii intre o mama peste 30 de ani si risc nu stiu de cat la copil. Iar conform graficelor lor, daca cineva face un copil la 45 de ani, riscul pt sindrom Down este de 100%. Sunt extrem de revoltata pt. toate aceste lucruri. Din fericire, copilasul meu a fost si este OK. Voi ati avut experiente similare?

Avatar

ioanaa

May 12th, 2011 at 5:07 pm

a nascut cineva la maternitaeta din Botosani? cum e,se cere spaga?

Comment Form

You must be logged in to post a comment.

Comenteaza

Viziteaza buticul meu

Citesc

Link catre adelle.ro

<a href="http://adelle.ro"  target="_blank"><img src="http://adelle.ro/wp-content/uploads/2010/03/banner-125-colturi-albe.png"/></a>
Adelle.ro on Facebook

Cupoane de reduceri