Soare sau Vigantol (I)

July 17, 2011 | In: a fi parinte

Zilele acestea “am luat vitamina D de la soare, nu de la farmacie”.

Am fost intrebata de multe ori despre administrarea suplimentului de vitamina D. Aici e “aventura” mea dezbatuta pe toate partile. De fapt si de drept devenise un articol chiar monstru, pe care am decis sa il impart in doua. Urmeaza si partea a doua in care povestesc mai pe larg cum ne asiguram noi necesarul de soare si de ce il privim mai degraba ca pe un prieten drag de care nu trebuie sa ne fie prea multa teama.

Pe scurt: la inceput i-am dat copilului supliment de vitamina D, de frica, dar foarte putin, vorbim de 10-15 zile. Apoi deloc. Al doilea bebe nu o sa vada pic de supliment, doar soare.

Teoria comuna

Unul din primele lucruri pe care le auzi imediat dupa nastere este ca trebuie, este imperativ, sa ii dai Vigantol. Altfel face rahitism. Dar soarele nu e bun? Nu, ca e poluare multa si razele “bune” nu mai ajung la noi. De la doctor la doctor in general difera doar “brandul” recomandat si momentul la care e cel mai bine sa incepi. Unii iti recomanda de la 15 zile, altii de la o luna iar altii chiar de la nastere.

Pe mine ma zgarie pe creier orice teorie de genul: “totii copiii” trebuie sa inghita pilula X timp de 2-3 ani indiferent de starea lui de sanatate, de cum e hranit, de mediul in care traieste etc. Aveam dubii cu vigantolul asa ca a fost usor sa decid ca incep la o luna, termenul cel mai indepartat pe care l-am primit. Ma gandeam ca pana la o luna o sa am si timp sa citesc ce e cu vigantolul. Nu am avut, bineinteles 🙂

Si am inceput. Era chinul de pe lume si oricum vomita in jet imediat ce reuseam sa ii pun in gurita cele 2 picaturi amestecate cu laptic. Am intrerupt un timp. Am mers la un pediatru la CMU unde mi-a recomandat sa reduc la 1 picatura pe zi pentru ca fontanela e micuta. Am mai incercat de cateva ori, fara succes. Am intrerupt iar; intre timp citisem si teorii care spuneau ca bebe are rezerve de vitamina D de la mami pentru 2-3 luni.

Apoi am mers la un medic pediatru homeopat, care mi-a zis ca pot sa ii scot suplimentarea pe timpul verii. Mi-a spus chiar ca dansa nu recomanda in general vigantol in timpul verii ci numai iarna. Cand am auzit asta era sa o pup. In sfarsit cineva care imi confirma parerea ca soarele e cea mai buna sursa de Vitamina D.

Ne-a recomandat de asemenea alternativa homeopata pt vigantol – aufbaukalk. M-am agitat si am facut in asa fel incat la inceputul iernii sa il am in casa (am luat din germania ca pe aici nu am gasit). Pana la urma insa nu i-am mai dat pentru ca intre timp ma linistisem de tot cu suplimentele.

Fontanela si vitamina D

Unul din simptomele rahitismului este fontanela mare, care pare sa nu se inchida. Concluzia logica ar fi ca o fontanela mica inseamna sanse mici ca bebe sa sufere de lipsa de vitamina D, respectiv rahitism. Pe baza asta unii doctori mi-au spus sa reduc doza sau sa elimin complet suplimentul. Insa nu toti sunt de acord.

Asadar in total a luat suplimentul cam 10-15 zile, dar nu cred ca a ramas ceva semnificativ in gurita. Se vedea clar ca nu ii placea. Fontanela s-a inchis pe la 6-7 luni.

Teoria mai nuantata

Am stat pe internet seri intregi devorand tot ce era legat de asta. M-am linistit si sunt convinsa ca am luat decizia cea mai buna pentru noi. Nu zic ca ar trebui sa facem toti la fel, dar trebuie totusi luata o decizie informata, de la caz la caz.

Risca copilul sa aiba deficiente de vitamina D?

Este un risc real si trebuie sa avem grija insa nu toti ne incadram in categoria de risc. Iata ce grupe de risc am gasit pe kellymom, (unul din site-urile mele favorite):

  • copilul primeste foarte putin soare. Mai concret daca locuim intr-un oras cu cladiri inalte si poluare multa, daca il scoatem rar afara, sau il dam mereu cu crema de soare si il acoperim bine, intra in grupa de risc. Noi stam langa Bucuresti, dar totusi e o zona de case cu multa verdeata si chiar avem o padure aproape. As zice ca nu ne incadram in grupa aceasta. Mai ales ca avem nevoie de numai 2 ore de soare pe saptamana. Nu stiu cum as gandi daca am sta in Bucuresti, dar cred ca se poate rezolva prin iesiri in parcuri mari cu mult spatiu verde si unde intra soarele (nu intre blocuri).
  • Atat mama cat si copilul au pielea inchisa la culoare. In acest caz se cere o expunere mai indelungata la soare, deci tot e usor rezolvabil. Dar nu e cazul nostru (si oricum probabil se refera la “black people”, ca e site american).
  • mama are deficiente de vitamina D. Eu sunt cea care iese afara cu Ra, deci vrand-nevrand imi iau doza zilnica de vitamina D. Pentru siguranta as face un test de sange, poate data viitoare.

De unde luam Vitamina D?

Prin expunerea la lumina naturala – soare sau nori, in functie de vreme – organismul secreta vitamina D atat cat are nevoie. In functie de ten e suficient ca bebe sa fie expus la soare 1-3 ore pe saptamana in conditiile in care este imbracat si acoperit bine, mai putin capul.

Noi iesim zilnic afara pentru cel putin 3 ore. Concluzia mea: Ra nu risca sa aiba deficiente cu conditia sa ii ofer portii sanatoase de soare.

Bebelusii diversificati pot lua un pic de Vitamina D si din mancare de ex din peste, galbenus de ou, iaurt etc. Pentru noi insa soarele ramane principala sursa pentru ca alimentele din categoria asta le cam evitam.

Vitamina D poate fi luata din laptele matern, unde exista o cantitate relativ mica, dar este foarte bine asimilata de bebelus iar daca se combina cu soare e perfect.

Si totusi, nici rau nu-i face, de ce nu i-as da?

Iata doua aspecte de luat in considerare

1. Supradoza

Doza zilnica recomanda pentru un nou nascut este 200-400 UI (depinde de la tara la tara). Doza recomandata pentru un adult este de 200 UI. La inceput mi s-a parut ciudat ca un bebe de 3-4-5kg trebuie sa ia aceeasi cantitate sau chiar dublu fata de un adult. Totusi asa pare sa fie :). Mi-am zis insa ca trebuie neaparat sa aflu ce insemna prea multa vitamina D.

Nu m-am mirat sa aflu ca efectele unei doze prea mari de vitamina D sunt la fel de grave ca si lipsa vitaminei D. Poate cauza probleme de rinichi, inima, ficat, plamani, unele de nereparat (mai mute detalii in articolul de mai sus sau si aici).

Interesant mi s-a parut ca organismul are un mecanism de auto-reglare prin care nu poti primi “prea mult” de la soare. Insa nu are nici un mecanism similar de protectie impotriva suplimentelor artificiale de Vitamina D.

Se poate spune ca doza zilnica recomandata de vigantol este prea mica pentru a duce la supra dozaj (in articolul de mai sus se vorbeste de supradozaj la cantitati mai mari de 1000 UI, fata de 200-400 recomandat in mod normal). Asa o fi, insa pentru un copil care isi ia deja doza zilnica in mod firesc de la soare si din mancare, suplimentul vine ca ceva in plus peste ceea ce e necesar. Poate ca nu este atat de mult incat sa se ajunga la acele probleme urate insa eu nu cred ca pur si simplu “nu conteaza”. Este probabil ca niste mecanisme ale corpului sa fie totusi perturbate insa nu atat de mult incat sa observam efecte notabile pe termen scurt. Poate ca efectele sunt pe termen mai lung si mai subtile. Sau poate ca nu. Nu stiu. Dar de ce as risca in conditiile in care pot primi Vitamina D de la soare de unde oraganismul isi ia singur doar atat cat ii trebuie?

Bineinteles, nu trebuie minimizat faptul ca lipsa de Vitamina D poate da diverse probleme foarte grave, inclusiv rahitism. Insa trebuie avut grija si cu supradozarea, lucru despre care nu auzi niciodata atentionari.

2. Un stres in plus

Cred ca pentru multi este un chin administrarea de Vigantol in fiecare zi, atat pentru copil cat si pentru parinte. La noi a fost chiar extrem, nici nu stiu ce am fi facut daca era cu adevarat musai sa ii dau timp doi ani. Probabil am fi ajuns la vitamina D injectabila (numai cand ma gandesc ma trec fiorii).

Insa chiar si pentru copiii care accepta nu cred ca este distractiv. Iar pentru parinte e un stres in plus. Trebuie sa tii minte sa ii dai, sa il “pacalesti” sa inghita, te intrebi tot timpul daca a luat destul, daca a inghitit etc.

Una peste alta intrebarea este de ce as crea astfel de tensiuni intre mine si Ra daca exista alternativa soarelui. O activitate neplacuta poate fi usor inlocuita cu una distractiva.

De ce totusi se recomanda vigantol “pe toata linia”?

Aici incep speculatiile mele, nu am discutat cu niciun doctor in privinta asta, dar incerc sa gasesc argumente rationale. Orice comentariu este binevenit.

Si de data asta cred ca inteleg doctorii; surpriza asa-i? Incerc sa ma pun in locul unui doctor.

Doctorul nu stie daca bebe sta sau nu la soare
Doctorul nu ma cunoaste pe mine ca parinte si atunci prefera sa mearga pe o solutie acoperitoare, care prezinta riscuri mult mai mici din punctul sau de vedere.

De unde sa stie el, ca doctor, daca mama respectiva nu isi acopera excesiv copilul de nu vede soarele nici macar vara. Am fost uimita de cateva ori in luna mai, in parc, sa vad ca Ra era singurul copil fara caciula pe cap. Ce sa mai vorbim de iarna, cand destui copii stau in casa cu saptamanile iar daca ies abia li se vad ochii. Sau de cei care nu isi scot copilul afara pana la botez. Una peste alta doctorul nu are de unde sa stie daca sunt sau nu sunt genul asta de parinte; si atunci din punctul lui de vedere are sens sa mearga pe solutia mai sigura, si anume vigantolul recomandat nedescriminat si cu tarie. Mai ales ca vigantolul este considerat cu riscuri nesemnificative.

Din punctul acesta de vedere inteleg lucrurile si atitudinea doctorilor. As vrea insa sa vad in acealsi timp mult mai mult efort depus de doctori in a educa pacientii: sa nu ii imbrace aiurea pe copii, sa ii scoata afara chiar si iarna, sa nu se sperie excesiv de soare, sa le explice ca soarele are si beneficii si este chiar necesar in cantitati moderate etc. Unii o fac, dar prea putini.

Poluarea – e chiar asa mare problema?

In final simt nevoia sa mai dezbat problema poluarii pentru ca m-a pus cel mai mult pe ganduri.

Intrebarea este: poluarea e atat de mare incat intr-adevar razele care ajuta la generarea de vitamina D nu mai ajung la noi?

Cei care ma cunosc stiu ca iau poluarea in serios, cred cu tarie ca ne afecteaza negativ viata si fac tot felul de chestii “ecologiste”. De aceea argumentul cu poluarea m-a “atins” cel mai mult.

Insa am ajuns la concluzia ca in privinta asta dracul nu e atat de negru. Poate ca razele “bune” s-au diminuat insa nu lipsesc cu desavarsire, cel putin nu deocamdata.

1. Daca ar fi “disparut”, ar trebui sa luam cu totii supliment de vitamina D si nu numai copiii pana la doi ani.

2. Diminuarea efectului razelor de soare poate fi compensata cu o expunere mai mare la soare

Doua ore pe saptamana expunere la soare pentru a avea rezervele necesare de vitamina D mi se pare foarte usor de “realizat”. Doua ore le fac intr-o zi, nu intr-o saptamana. Daca 2 ore nu sunt suficiente atunci 4 ore sau 6 ore trebuie sa fie suficient. Chiar si 6 ore pe saptamana de soare ar trebui sa fie usor de “atins” de catre oricine, vara sau iarna.

3. Daca poluarea e atat de nasoala in oras probabil ar trebui sa ne punem probleme mult mai mari de sanatate, nu numai legate de vitamina D. Ar trebui sa iesim din oras cat mai des pentru perioade de macar 1-2 zile, din N motive. Si atunci copilul isi va lua si vitamina D.

In loc de concluzie

Cred ca avem dreptul la informatii complete si dreptul la dezbateri. Dupa parerea mea “toata lumea trebuie sa ia vigantol” este solutia “usor de aplicat in masa”. E poate cea mai buna pentru rezultatele statistice insa nu e cea mai buna pentru Ra. Pentru Ra cred ca cea mai buna solutie este soarele.

Am credinta ca problema principala este lipsa expunerii la soare determinata in aceeasi masura de teama de soare si teama de frig; paradoxal nu-i asa?

Fiecare parinte trebuie sa judece ce e mai bine pentru copilul sau, bazat pe diverse puncte de vedere. Cred de asemenea ca sunt destui parinti care pot judeca daca sunt sau nu intr-o categorie de risc, totul e sa li se dea aceasta sansa.

Update: Exista tari in care nu se recomanda vigantol in “masa”

Comentariile la articol mi-au atras atentia asupra altui argument important in favoarea teoriei “fara vigantol”: exista tari in care nu se recmanda supliment de vitamina D ci expunerea la soare. Multumesc fetelor, si imi permit sa reiau aici esentialul din comentariile voastre.
Crina: M-am documentat inainte si am aflat ca in alte tari (precum UK) nu se fac astfel de recomandari “in masa” ci se recomanda sa expui copilul la soare, respectiv sa te alimentezi corect in timpul sarcinii (si nu numai, evident)

IoanaB: Eu stau in Grecia de 4 ani. Aici am fost baby-sitter timp de peste 2 ani. Aplic si eu, in mare, “protocolul” de aici in privinta cresterii copiilor mici. Nici pediatra mea si nici cele ale copiilor pe care i-am ingrijit nu au recomandat vreodata suplimente de vitamina D sau de fier. Cum am inteles, din spusele prietenelor mele, ca e regula in Romania. Dupa 6 luni, cand copilul a inceput sa manance ceva mai bine si mancare solida, mi s-a recomandat sa ii ofer carne de vita si, in general, alimente bogate in fier.
Sigur, Grecia are toate sansele sa garanteze o expunere la soare mai indelungata decat Romania de-a lungul anului. Dar ideea ramane: daca ii merge bine copilului, sa avem incredere in organismul uman.

Vezi si partea a doua: Soare sau vigantol (II), in care dezbat mai pe larg problema soarelui.

Related Posts with Thumbnails

Bookmark and Share





26 Raspunsuri to Soare sau Vigantol (I)

Avatar

Andreea

June 15th, 2011 at 7:00 am

Noi am renuntat la Vigantol cand avea Matei cateva luni si ne-am dat seama ca totusi corpul lui stie cum sa evolueze. A fost un stres si sa il achizitionam, gasise tata la o farmacie in afara Bucurestiului, ca in Bucuresti era penurie:) Ni s-a recomandat si noi si, desi avem incredere foarte mare in pediatra noastra, am ales sa ignoram. Suntem OK, AM SUPRAVIETUIT:)

Avatar

Crina

June 15th, 2011 at 8:57 am

Foarte interesant articolul. M-am luptat si eu cu aceeasi dilema: sa ii dau Vigantol sau sa nu ii dau. Recomandarea asta mi se pare ca seamana foarte mult cu cea de a lua vitamine in sarcina indiferent de cat de sanatos si echilibrat te alimentezi… o alta abordare cu care nu sunt de acord. La inceput i-am dat Vigantol lui F, dar de frica… am renuntat insa la scurt timp pentru ca si noi petrecem foarte mult timp afara atat vara cat si iarna. M-am documentat inainte si am aflat ca in alte tari (precum UK) nu se fac astfel de recomandari “in masa” ci se recomanda sa expui copilul la soare, respectiv sa te alimentezi corect in timpul sarcinii (si nu numai, evident 🙂 ). Pediatra ne recomandase chiar sa schimbam sticluta de Vigantol la fiecare 2 saptamani pentru ca isi pierde proprietatile… deci aruncam sticlute aproape intreci pentru ca oricum nu imi aminteam sa ii dau in fiecare zi… ce risipa…

Avatar

raluca

June 15th, 2011 at 10:48 am

Poate sa spuna lumea ca sunt inconstienta, dar eu nu le-am dat baietilor Vigantol. De ce? Pentru ca asa m-a sfatuit medicul meu homeopat in care am incredere totala de acum 20 de ani. Mi-a spus din start sa nu ii dau lui Matei ca risc sa i se inchida fontanela prea repede. Si l-am ascultat si nu imi pare rau. De rahitism nici nu poate fi vorba. Dar cum spuneai, fiecare parinte trebuie sa judece ce crede ca e mai bine pentru copilul sau.

Avatar

Gabriela

June 15th, 2011 at 11:37 am

Bine zici,bine faci.Eu nu le-am dat vigantol decat iarna.In rest vara stam la soare cat se poate de mult,chiar si cand e mai innorat.Chiar si iarna e eficienta lumina naturala.Vara stam foarte multa pe la tara,la aer curat.Cel putin cea mare are o evolutie semnificativa dupa ce ii facem cura de “apamaresoare” o data pe an.Imediat se lungeste cu 2-3 cm,si sunt sigura ca niciun supliment din lume nu ar ajuta-o mai bine decat hrana buna,somn si miscare la aer curat.In plus asta cu administrarea suplimentelor la bebelusi e pain in the ass,pe cuvant.Si daca uiti sa ii dai cateva zile ai impresia ca ai facut ceva groaznic,gata.Romania e fruntasa la rahitism din cauza proastei alimentatii si a cocolosirii copiilor (haine,multe haine chiar si cand e super cald,dar daca pe calendar scrie ca e iarna…stam la caldura in casa,sa ne clocim)

Avatar

madalina

June 15th, 2011 at 11:56 am

Pe langa toate astea mai este o mare dezbatere.Majoritatea doctorlor recomanda ca de la deschiderea flaconului sa nu-i dai mai mult de 30 de zile..cu toate ca in prospect nu scrie nimic de asa ceva.Eu am ales sa-i dau,ca il ia cu placere…nu stiu cat inghite,dar arata bine pe buzele ei..ca un gloss.Glumesc,sigur ca da!E drept ca am mai sarit o zi doua,dar copilul e bine..de stat afara sta nu chiar in soare maxim..dar ia si vitamina d natural..ce sa zic..nu am avut curaj sa renunt..ce-i drept acesta e primul articol pe care il citesc si care m-ar convinge sa renunt!
Mersi!

Avatar

Nedeia

June 15th, 2011 at 12:34 pm

eu am intrat la categoria celor care ii dau vigantolul inca. T la un an si o luna inca nu are fontanela inchisa, eu am avut mai mereu probleme cu asimilarea calciului (poate si din cauza unei deficiente de vit. d?), asa ca am decis sa fiu on the safe side. Ii administrez mai ales in perioadele in care nu reusim sa iesim din casa. cand suntem yilnic afara la soare, renunt la el. Deci administrey cumva intermitent 🙂

Avatar

Iris

June 15th, 2011 at 1:57 pm

M-a uns pe suflet articolul acesta…de cand il asteptam. Si povestea noastra a fost asemanatoare. Din instinct nu am vrut sa ii dau din prima clipa, de teama am incercat, din pacate mi-a trebuit cam mult ra renut, vreo 2 luni in care a vomitat zilnic. M-am bucurat cand te-am cunoscut si am aflat ca nu sunt singura care crede ca soarele e vitamina D. Si iarna noi stateam afara macar 2 ore. Homeopata ne-a recomandat sirop din muguri de brad si osteocinezine(are zahar si am renuntat). Ii dau uneori, nu zilnic. Speram sa fie totul bine. Multi pupici.
Te rog imi spui si mie cum ati procedat voi cu diversificarea? Timothea are 7 luni jumate, i-am dat doar in joaca legume si fructe crude, cu care stie ce are de facut dar nu inghite prea mult, doar simte gustul. Ma simt presata de cei din jur dar as prefera autodiversificarea. Oare cat timp se poate alapta exclusiv?
Revin si cu poze din perioada de testare cu Marsupi, am fost la mare si am amanat mailul cu parerea noastra.
va dorim o zi frumoasa, cu soare.

Avatar

Alina

June 17th, 2011 at 9:01 pm

Nu exista medici homeopati. Nu ii jigniti pe cei care chiar practica meseria asta punandu-i in aceeasi linie cu niste sarlatani.

Avatar

ioanab

June 18th, 2011 at 6:54 pm

Citesc de un an blogul tau. Fetita mea are 13 luni. De multe ori, blogul tau m-a linistit, de alte ori m-a nelinistit in sensul bun al cuvantului. Mi-am pus intrebari, am cautat solutii. Pentru toate acestea iti multumesc.
Eu stau in Grecia de 4 ani. Aici am fost baby-sitter timp de peste 2 ani. Aplic si eu, in mare, “protocolul” de aici in privinta cresterii copiilor mici. Pediatra noastra nu ne-a recomandat niciodata nici un medicament sau supliment alimentar. Pentru ca alaptez, dupa vreo 6 luni de alaptat, mi-a recomandat sa iau calciu si fier. Mi-am facut analize si toate erau in regula.
Nici pediatra mea si nici cele ale copiilor pe care i-am ingrijit nu au recomandat vreodata suplimente de vitamina D sau de fier. Cum am inteles, din spusele prietenelor mele, ca e regula in Romania. Dupa 6 luni, cand copilul a inceput sa manance ceva mai bine si mancare solida, mi s-a recomandat sa ii ofer carne de vita si, in general, alimente bogate in fier.
Sigur, Grecia are toate sansele sa garanteze o expunere la soare mai indelungata decat Romania de-a lungul anului. Dar ideea ramane: daca ii merge bine copilului, sa avem incredere in organismul uman.
Fetita nu a avut niciodata nimic. Doar acum o luna, de cand a inceput caldura, a avut 3 zile cu febra:maxim 38,2. Fara alte simptome. Desi eu ma alarmasem (nu ni se mai intamplase, deh!), doctora mi-a recomandat un sirop cu paracetamol. Dar doar daca depasim 38,5. Din fericire, totul a fost bine. Ne ferim de soare. Daca asta o fi fost cauza.

De asta mi se pare minunat ca putem avea acces la atata informatie venita din alta parte. E un fel de “a doua opinie”.

Avatar

Iris

June 20th, 2011 at 12:19 pm

Alina subiectul era altul si nu cred ca am jignit pe nimeni, mai degraba tu ai facut acest lucru desconsiderand o persoana care a fost medic pediatru aproape 40 de ani. Succes in cariera!

Avatar

Xelomon

June 24th, 2011 at 2:35 pm

Dubii legate de Vigantol am avut si eu… In maternitate am primit foaie pe care scria sa dau Vigantol. Nu mi s-a spus ce-i aia, nici prietene cu bebelusi inaintea mea nu stiau exact ce e. Am aflat ca e Vit. D, se dau 2pic/zi, dar parerile erau impartite – daca flaconul se arunca dupa 21 de zile sau nu.
La fiecare control, doctorita mi-a zis ca fontanela e ok, sa continu cu Vit. D. Pe la 6 luni, la control mi-a recomandat sa-i dau si fier incepand cu 8 luni – pentru anemii si lipsa de mancare.
Dar copilul meu dolofan si voios are pofta de mancare si nu pare anemica. Ah, dar e preventiv!
Dupa acest epidos, am renuntat si la Vigantol… iesim suficient de mult la soare. Probabil ii voi da la iarna, cand nu apucam sa iesim in fiecare zi prea mult.

Avatar

Adelle

June 25th, 2011 at 8:31 am

Iris, răspund scurt, sunt încă in vacanța. Pe kellymom citeam experiența ale mamelor care au alaptat exclusiv pana la 1 an, fără probleme se poate. Sa știi ca fetița mea abia pe la 1 an jumate a început sa manance serios, pana atunci joaca si descoperirea gusurilor, texturilor. Intentionez sa scriu cum a fost diversificarea la noi, timp sa fie 🙂

Avatar

Iris

June 25th, 2011 at 10:27 pm

Multumesc Cristina.Vacanta placuta in continuare. Astept cu nerabdare sa ne povestesti cum a fost diversificarea la voi.Ma simt putin presata de cei din jur pentru ca imi hranesc copilul doar cu lapte si o las sa se joace cu mancarea .Noroc ca ma sustine sotiorul meu, ca altfel….Va pupam

Avatar

Mirunca

July 6th, 2011 at 1:45 pm

De cand am vazut postarea am tot zis….trebuie neaparat s-o citesc. Astazi am apucat. De o saptamana am renuntat si eu la Vigantol. Stam afara cel putin 3-4 ore (si seara si dupa amiaza). Fontanela ei nu s-a inchis inca, si asta m-a determinat si sa intrerup administrarea Vigantolului. Poate la noi era prea mult….ca de mancat mananca si diversificat, inca o alaptez…deci toate conditiile de vit D natural.
F frumos articolul!

Avatar

Adelle

July 7th, 2011 at 8:22 am

Mirunca, ma bucur ca ai gasit util articolul. La noi s-a inchis prea devreme si nici asa nu e bine (un medic a mentionat chiar ceva de o operatie deoarece nu are loc creierul sa creasca)

Avatar

Maria

July 9th, 2011 at 12:53 am

Si la noi s-a inchis fontanela, la 7 luni e deja inchisa. Inca nu pot sa cred ca mi-a fost recomandat calciu si vitamina D. Am luat cu totul aproximativ o luna de Vigantol. Avem o noua sticluta frigider, la ultimul consult pediatra ne-a spus ca-i musai. Era cat pe ce s-o credem. Noroc ca am citit blogul tau si ne-am reamintit niste chestii si am aflat altele noi. Sticluta e neinceputa, o donam daca e cineva care are nevoie.

Avatar

Ana Maria Mitrus

July 11th, 2011 at 8:39 pm

Foarte interesant articolul tau, astept cu interes si partea a doua.
Aveam si eu unul in lucru, dar pentru ca l-am gasit pe acesta am pus link la mine si am completat doar informatiile pe care le aveam in plus.

(Articolul meu este aici: http://meseriadeparinte.wordpress.com/2011/07/11/vitamina-d-din-sursa-naturala-sau-de-sinteza/. Daca consideri inoportun acest link, te rog sa-l stergi)

Avatar

Adelle

July 11th, 2011 at 8:48 pm

Ana Maria, e ok linkul. Merci ca mi l-ai dat, chiar sunt interesata sa citesc si parerile altor mamici despre acest subiect.
Partea 2 e aproape gata 🙂

Avatar

Soare sau Vigantol (II) | Adelle

July 18th, 2011 at 11:59 am

[…] Iata partea a doua a articolului despre soare si vigantol. Partea a doua se concentreaza mai mult asupra soarelui: de ce ne este teama si cat de mult stam noi personal la soare. Pentru o buna intelegere a contextului va recomand sa treceti si prin prima parte. […]

Avatar

Luminita

July 18th, 2011 at 12:52 pm

Interesant articol, si noi suntem in dubii cu Vigantolul, la 13 luni si jumatate, una din fetite are fontanela aproape inchisa, in timp ce cealalta o are destul de mare (~2.5/2.5), si ii dam 4 pic Vigantol (pe care il rpimesc cu placere, stau ca niste pestisori cu guritele deschise). Sunt in cautare de alternative inlocul Vigantolului.
Noi si iarna si vara iesim afara. Asta iarna se uita lumea crucis la mine ca la minus 8 grade (si nu numai) eu plimbam fetele.
Vara nu stam cu palarii/sepcute/bandane….de cele mai multe ori le culeg d epe strada, sau din mijlocul intersectiei.
De mancat manca destul de variat peste/oua/legume/lactate/fructe/carne de vita si pui doar de tara.
In curand vom lasa in urma minunatul Bucuresti si ne vom muta, intr-un sat la 30 de km departare :-).
Am auzit mamici care suplinesc Vigantolul cu ulei de peste, insa n-am incercat, studiez problema momentan.
Orice sugestie e bine venita.

Avatar

Meseria de parinte » Blog Archive » Vitamina D: din sursa naturala sau de sinteza?

August 8th, 2011 at 7:53 pm

[…] interesant despre aportul de Vitamina D din sursa naturala (soare) sau de sinteza (Vigantol) (aici link). In principiu sunt de acord cu tot ce a scris Adelle, nu stiu daca ar mai fi ceva esential de […]

Avatar

melly

August 9th, 2011 at 2:32 pm

Fetita mea are acuma 16 luni, încă o alăptez, pe timp de vara nu i-am mai dat vigantol.Primele 6 luni i-am dat cateva picaturi..
Acuma, ma intrebam daca să-i administrez iarna asta care vine… As vrea sa nu-i mai dau..
Vroiam să spun ca in Ungaria se recomanda Vitamina D picaturi si obligatoriu pentru cele care alapteaza Vitamina K. Vitamina K i-am dat primele 3 luni ca atatea fiole am avut in cutia cumparata de acolo, aici in Ro nu mi-au dat de la farmacie… si bine au facut!

Avatar

Ioana

October 11th, 2011 at 9:10 pm

Si eu, ca multe dintre cele care au comentat articolul, am avut o reticenta instinctiva in a-i administra acest supliment. Am deschis subiectul de ori de cate ori aveam ocazia cu diverse persoane. Nu am gasit sentimente mutuale in cazul acestui subiect la nici o alta mamica. Chiar imi spuneau ca este “esential” Vigantolul si sa nu cumva sa ma “joc” cu asta. Una dintre ele mi-a marturisit ca a fost chiar certata de catre medicul de familie pentru ca intrerupsese administrarea lui la varsta de 2 ani a copilului. I-am mai dat si eu baietelului meu (in prezent 5 luni), dar mai degraba sporadic si la insistentele celor din familie. Desigur, nu i-am spus medicului de familie acest lucru, ea crezand ca ii dau 3 picaturi pe zi, asa cum imi spusese. La ultimul control medical mi-a spus sa reduc la o picatura pentru fontanela e punctiforma. Acum mi-e teribil de teama sa nu fi facut o gresala dandu-i si acea cantitate mica pe care i-am dat-o pana acum.

Avatar

Mimi Walter

May 23rd, 2012 at 4:30 pm

Grozave articolele, iti multumesc mult, le preiau si eu pe blogul meu! Pt. ca vrei sa auzi si alte pareri, am sa-ti spun parerea mea personala despre medicii alopati. Acestia nu sunt de fapt suficient informati, detin numai informatiile pe care le-au dobandit in facultate si care de multe ori nu reflecta absolut deloc adevarul – ei stiu de fapt totul despre boala, dar aproape nimic despre sanatate…. Iar soarele nu are niciun lobby, nu poate sa se apere cand i se aduc acuzatii nedrepte din partea industriei alimentare si farmaceutice, care urmaresc sa-si vanda produsele si nu sunt interesate in niciun caz in insanatosirea oamenilor. Doar medicii care practica medicina integrala, care au studiat ani de zile cauzele adevarate ale bolilor si carora le pasa de starea de sanatate a pacientilor lor, dorind cu adevarat sa-i ajute sa se insanatoseasca, doar ei au o alta parere. Lipsa soarelui, deci implicit a vitaminei D este un punct comun al tuturor bolnavilor de cancer. Fara soare nu exista viata. Fara lumina lui, nu ar exista nici plantele, nici animalele si nici oamenii. Ca noi am ne-am purtat ca niste inconstienti si am distrus stratul protector al pamantului, asta este o cu totul alta discutie, dar desigur ca avand in vedere aceste lucruri tragice, trebuie acum putina atentie, dar atat – isteria cancerului de piele si a cremelor de plaja este numai rodul unui marketing agresiv, daca ne informa corect, nu mai cadeam de fiecare data victime unor astfel de manipulari grosolane (de la pericolul pe care il reprezinta capusele si pana la gripa aviara – suntem bombardati zilnic cu astfel de scenarii de groaza – trebuie sa ne invatam sa ne intrebam mereu: CUI FOLOSESC ACESTE LUCRURI?).
Medicul nostru pediatru antroposof, nu prescrie vit. D, are o experienta de peste 30 de ani in care si-a trata pacientii numai asa. In cercurile naturaliste din Germania se subliniaza deja la fiecare ocazie, ca nu soarele este cancerigen, ci mai degraba cremele de soare pline de toate otravurile. Sunt mii de medici care nu-si vaccineaza pacientii, nu-i indoapa nici cu vit. D, nici cu antibiotice, nu se bazeaza pe informatiile din main stream, ci cauta in interesul pacientilor ADEVARUL.
Dar ce am putea astepta de la un medic, care nu a vazut in viata lui un copil nevaccinat si alimentat natural, care nu a luat niciodata medicamente de sinteza si care traieste liber si fericit la soare si la aer??? Caci acesti copii au devenit din pacate rari, si de aici incolo, “mingea” e in terenul nostru, al parintilor constienti, este de datoria noastra sa schimbam aceasta stare de fapte si sa ramanem vigilenti, informandu-ne cat mai bine!
Toate cele bune,
Mimi

Avatar

nela

September 30th, 2012 at 8:28 am

pediatra mea inca imi recomanda vigantoletten,doar in lunile cu r. are 8 ani si ii iese bine nivelul calciului la analize,avand in vedere ca le facem periodic,cam la 3 luni.

Avatar

Vasile Strugari

April 5th, 2013 at 1:08 pm

In sfarsit am citit cel mai interesant articlo de pe net,sut 100% de acord cu tine.Nu stiam ce sa fac,am un copil de 1 an si 3 luni care nu prea reusesc sa mananca doar foarte putin ii dau vigantol de la 1 saptamana la recomandarea medicului de familie si a pediatrului,fierumhausman de la 6 luni si tot de la 6 luni mi sa spus sa maresc doza de vigantol de la 2 picaturi la 4picaturi .Ok zis si facut ,doar avem incredere sunt medici stiu ei ce fac ,nu?De la varstra de 7 luni cand copilul avea 7.30kg au inceput problemele cu mancatul,din ce in ce mai putin.Acum la 1 an si 3 luni are 9.200kg nu mananca mai nimic ,i-am facut analize si sunt ok,merge de la 11 luni,stie 5-6 cuvinte intelege aproape tot ,ii cer de ex telecomanda si mio aduce chiar daca sunt mai multe obiecte in jur si tot asa cu 9 obiecte ce recunoastem pana acum,e foarte activ si istet………de vreo saptamana ma confrunt cu intrebarea,,,ce fac renunt la vigantol si fier/???????????????????????si asta dupa ce cineva mi-a zis ca vigantolul nu ar fi atat de indicat.Ma intreb eu ,,,oare demult ,cu ani in urma cine dadea viganto si alte minuni???????????oare nu erau mai sanatosi oamenii demult?????si toate astea gandes si sa nu credeti ca sunt o batranica sau ceva de genul ,,haha,, am 25 de ani si mama nu mia dat nimic inafara de piep vreo 3 luni si pe urma lapte de vaca ca de unde naiba lapte praf si vigantl(apropo nici cu laptele pfraf nu sunt de acord)In fin nu o mai lunges multumita tie stiu ce am de facut.RENUNT LA VIGANTOL SI FIER si sper sa ne revina pofta de mancare.Te pup ,iti multumesc si va doresc numai sanatate………..revin cu detalii peste cateva saptamani

Comment Form

You must be logged in to post a comment.

Comenteaza

Viziteaza buticul meu

Citesc

Link catre adelle.ro

<a href="http://adelle.ro"  target="_blank"><img src="http://adelle.ro/wp-content/uploads/2010/03/banner-125-colturi-albe.png"/></a>
Adelle.ro on Facebook

Cupoane de reduceri