Acum 2 ani eram gravida

June 5, 2011 | In: a fi parinte, personal

Vroaim sa nasc natural si sa am o fetita sanatoasa. Eram dispusa sa platesc oricand doar sa fiu lasata sa nasc asa cum imi doream.

Am avut o sarcina foarte frumoasa (in primele 6 luni). Am mers la gimnastica, am facut cursuri Lamaze, am mers la munte si m-am simtit rasfatata.

Brusc, in luna a 6a, doctorii mi-au interzis saย ma misc, eram consemnata la pat. E foarte deprimant pentru un om in toate puterile sa fie dintr-o data tinuit in pat. O saptmana a mers, hai si 2, dar apoi am inceput sa simt ca o iau razna. Aveam nevoie de ajutor pt tot felul de nimicuri, sotul ย meu gatea, imi aducea mancare la pat. S-a implicat si m-a ajutat enorm. Nu aveam voie sa urc si sa cobor scari (si noi aveam scari in casa), deci am fost consemnata la etaj, in dormitor. Trebuia sa stau mereu culcata, nici macar la 45 de grade nu era permis. Ma obisnuisem sa lucrez culcata pe o parte, cand amorteam schimbam partea.

Mi-au spus ca este pentru binele copilului, sa nu cumva sa se nasca inainte de termen. Trebuie sa dovedesc ca sunt o mama buna, ca pot sa renunt pentru copil. Nu erau decat 3 luni din viata mea, o nimica toata. Aproape 3 luni de zacut ( sa nu uitam ca aveam si arsuri tipice). Incepusem sa innebunesc. Numaram fiecare zi, fiecare saptamana. Urmaream pe internet evolutia fetusului si citeam despre bebelusii prematuri. Cea mai mica intaritura de burta imi dadea cosmaruri. Doctorul imi cerea sa vin in fiecare saptamana la monitorizare, adica la ecografie. Abia dupa nastere am aflat cat de nocive sunt (aici sau aici).

Luam medicamente la fiecare 6 ore de parca eram grav bolnava – Gynipral, iar apoi Partusisten (adus cu greu din Germania). Imi batea inima de la ele de simteam sa imi iese din piept. In saptamana 37 doctorul mi-a spus ca bebe este cam mic pentru varsta lui. Am intrebat de ce. M-am privit zambind si a spus “de la Partusisten, sunt efecte adverse”. Imi doream sa ma trezesc din visul urat.

In saptamana 38 am primit liber la mers. Si am mers! Plecam dimineata si ma intorceam seara. Parca reinviasem Ma pregateam sa nasc si ma intrebam cum ma voi descurca la o treaba asa de grea cand eu timp de 3 luni am stat numai in pat si pufaiam ca o locomotiva doar daca urcam cateva trepte.

Related Posts with Thumbnails

Bookmark and Share





28 Raspunsuri to Acum 2 ani eram gravida

Avatar

Lola B

June 5th, 2011 at 9:01 pm

Sa vezi ce curaj prinzi cu al doilea si ce intuitie buna apare de-ti zice cum si ce sa faci cu sfaturile doctorului ๐Ÿ™‚
Eu exact asta am facut, am platit oricat ca sa fiu lasata in pace si sa nasc natural si fara doctor. Natural/bio/eco costa mult la noi dar merita :))))

Avatar

mariamirabela

June 5th, 2011 at 10:25 pm

Ooo, nu stiam ca ai trecut prin asa ceva, imi pare atat de rau sa vad ca ultimele 3 luni au fost asa de neplacute pentru tine. Eu de-abia atunci am inviat, vorba ta, am intrat in concediu prenatal, mi-am luat si tot concediul de odihna pe anul 2009 si am umblat pana n-am mai stiut de mine. In nici un an nu am fost asa de bronzata ca atunci, era de la cat umblam pe afara cat era ziua de lunga (si era lunga, caci era vara).

La multi ani micutei Ra, este asa de frumoasa, sa creasca sanatoasa si iubita! Cand venim in tara de-abia astept sa ne vedem!

Avatar

Maria

June 5th, 2011 at 11:39 pm

Si din saptmana 38 pana la final ce ai facut? Mie mi-au dat mult NoSpa, ca sa n-am contractii, fiindca aveam colul intredeschis. Noroc cu prietena mea cu cei 4 copii, am ajuns sa iau maxim 10 NoSpa toata sarcina. Insa, cand a fost sa nasc, stupoare, colul nu se deschidea, deloc, si n-a vrut sa se deschida 24 de ore. Cred ca eram stresata de mediul de spital. Inca imi pare rau ca n-am nascut natural.

Avatar

Adelle

June 6th, 2011 at 9:30 am

Din saptamana 36 nu am mai luat nimic.
Fiecare organism se pregateste in felul sau pt nastere. Am o amica care a avut timp de 2 sapt dilatie 2. Si medicii nu erau deloc impacientati.

Lola, sunt convinsa ca la bebe 2 voi avea mai mare incredere in corpul si in puterile mele. Nu cred ca voi mai face vreo ecografie.

Avatar

Luci

June 6th, 2011 at 11:46 am

Foarte interesant despre ecograf. Banuiam eu ca nu e chiar asa fara riscuri. As fi interesata sa mai aflu si despre alte lucruri de zi cu zi, precum telefoanele mobile, computerul… Oricum la bebe2 vreau si eu sa fac multe lucruri diferit.

Avatar

Adriela

June 6th, 2011 at 12:27 pm

Erai asa frumoasa cu burtica!!!! Eu cu sarcina nr 1 nu am avut probleme, decat ceva greturi in primele luni. Nu mi-au stat talpile deloc mai ales cand am intrat in prenatal. Sper sa fie la fel si acum, cu sarcina a doua.
Off topic: abia azi am reusit sa iau scutecele de la posta. Sunt frumoase!!!!!! Acum sunt in masina de spalat si sper sa le incerc pana diseara. Oare ma voi descurca? Wish me luck!

Avatar

alina pralea

June 6th, 2011 at 1:49 pm

draga adelle, eu am trecut prin acelasi lucru, numai ca pe mine doctorul m-a consemnat la pat cand sarcina avea doar 4 luni jumatate. norocul meu a fost ca atunci locuiam inca la socrii mei si in timpul zilei erau cu mine soacra si bunica sotului, asa ca mai puteam sa schimb o vorba cu cineva. daca as fi fost singura cred ca mi-ar fi fost mult mai greu. cat despre arsuri…eu stateam permananet cu o cana de lapte langa mine din care sorbeam ca sa le calmez:D si eu trebuia sa mananc in pat. m-am tuns scurt ca sa ma spal mai rar de teama ca spalatul capului presupune prea multa miscare.
mie mi-au spus ca am colul scurtat si ca e posibil sa se deschida inainte de vreme si m-au pus sa iau no-spa.
Am nascut dupa saptamana 40 si doctorul, care ma tot amenintase ca e posibil sa nasc prea devreme, incepuse sa-mi zica “nu mai nasti odata?”
Sper sa nu mai patesc si la a doua sarcina la fel pentru ca acum ar fi mult mai greu sa stau la pat avand in vedere ca il am si pe Matei si el are nevoie de mine.
Dar o sa vedem..we’ll cross that bridge when we get there:D
Mie nu-mi pare rau ca am stat la pat. Imi pare rau ca am luat atata no-spa, dar ca am stat la pat nu.
Am pus la indoiala ce mi-a recomandat medicul si m-am gandit sa nu il ascult, dar pana la urma am zis ca daca exista un risc, cat de mic, pentru bebe mai bine sa fac acest sacrificiu, care pana la urma nici nu a fost asa de mare. Nu aveam dureri, bebe se dezvolta normal, deci pana la urma nu eram intr-o situatie asa de rea:D
Iti doresc sanatate si daca vrei o doua sarcina sper sa nu mai patesti la fel!

Avatar

Mona

June 6th, 2011 at 2:05 pm

Si eu am fost consemnata la pat in ultimele luni de sarcina si mi-a fost greu sa respect recomandarile medicilor. Am luat no-spa si duphaston dar tot aveam multe contractii, nedureroase dar multe. La 38 de saptamani am mers la control si medicul mi-a spus ca pot reincepe sa ma plimb. Asa ca am mers pe jos, nu foarte mult, chiar in ziua aceea, mi-era dor de o plimbare in aer liber. Dar in aceeasi noapte am nascut, dupa un travaliu fulger.
Nu te invinui ca ai respectat recomandarile medicilor, poate multi dintre ei gresesc si nu de putine ori, dar mai sunt si medici buni care nu vor decat ca mama si bebe sa fie sanatosi. Sper sa nu le fi facut rau copiilor nostri cu atatea ecografii, nici mie nu mi se par asa de necesare dar nu am gasit un medic care sa gandeasca asa.

Avatar

stela

June 6th, 2011 at 2:14 pm

Doctorii se pare ca se gandesc tare putin la aspectul legat de psihicul mamei/viitoarei mame, care pana la urma are o importanta covarsitoare. Este groznic pentru cineva sa fie condamnat la pat. Am impresia ca in Romania de cele mai multe ori lucrurile se complica foarte mult, fara sa fie necesar.

Avatar

Mimi Walter

June 7th, 2011 at 7:51 am

Draga Adelle,
Foarte trist ce ti s-a intamplat. Dar mi se pare si mai trist, ca trebuie sa platesti astazi in Ro bani grei ca sa fii lasata sa nasti in pace…
Am gasit si pe romaneste un articol interesant despre ecografii:
http://apologeticum.wordpress.com/2010/04/13/avertisment-ecografiile-sunt-foarte-nocive/
Numai bine,
Mimi

Avatar

Nedeia

June 7th, 2011 at 12:25 pm

In primul rand, LA MULTI ANI RAZA DE SOARE!!!!! nu mai stiu cand anume e ziua ta, dar iti trimit pupici si iti doresc sa fii fericita ๐Ÿ™‚

In al doilea rand, si eu ma numar printre cele care, cu doua luni inainte de sarcina, au inceput sa renasca. Pentru ca, desi ma durea spatele groaznic si a trebuit sa intru in concediu medical, am avut timp sa ma adun, sa ma linistesc, sa zugravesc (nu eu, mesterii), sa ma pregatesc pentru minunea mica ๐Ÿ™‚

nu stiu ce as fi facut daca erma in situatia ta. Oare sa risc sa nu iau medicatia prescrisa doar pentru ca am citit eu pe net ca nu ar fi bine? oare as avea curaj sa contest asa ceva? As avea curaj sa pariez pe viata si sanatatea copilului meu? Intrebari grele si la care nu pot oferi raspunsuri….

dar DA, abia il astept pe al doilea, cand va fi sa fie (si daca) ๐Ÿ™‚

Avatar

Adelle

June 7th, 2011 at 1:51 pm

Alina, exact, si eu eram stresata ca spalatul parului presupune prea mult timp in picioare si deci un risc major de a naste. Mie imi pare rau ca medicamente si de ecografiile facute samptamanal.
Pentru bebe facea, dar nu m-a informat nimeni despre riscurile implicate.
La urmatoarea sarcina nu stiu ce voi face, voi vedea la momentul respectiv. Dar sigur voi evita ecografiile. N-as face nici una. Oricum eroarea e asa de mare…. Mie mi-au preconizat un copil mic de 2,5kg. Si s-a nascut o frumusete de 3,150g. Dar 1 saptamana cat a durat de la ecografia cu 2,5kg si pana am nascut am stat ca pe ghimpi si nu stiam ce sa mai cred. De ce aveam brusc un copil prea mic.
Psihicul este foarte important! Cred ca e cel mai important aspect si in sarcina si la nastere. Ai dreptate Stela!

Mimi, multumesc pt link. Btw, imi place blogul tau!

Nedeia, nici eu nu am riscat nimic si totusi am riscat :)) ciudat, nu? Se banuie ca ultrasunetele (de la ecografii) reprezinta o cauza a cresterii nr de copii autisti.

Avatar

stela

June 8th, 2011 at 8:47 am

Eu as face si la urmatorul copil ecografii, iar daca sarcina este in regula le-as tine la minimum, dar le-as face totusi. Ecografia fetala poate sa salveze vieti, zic din proprie experienta.

Avatar

alina pralea

June 8th, 2011 at 2:07 pm

Mie dr imi tot spunea ca Matei e un “copiloi de peste 4 kg”, in timp ce la ecografie imi spuneau ca e prea mic. Matei a avut 3,400 kg…deci daca e vorba de exactitate…e clar ca ecografia nu e deloc exacta.

Pe de alta parte, am avut o colega care a nascut un baietel cu o malformatie la inimioara care a murit in drum spre spitalul din cluj, singurul loc unde puteau opera asa ceva.. in cazul ei ecografia nu a depistat problema, dar ma gandesc ca sunt cazuri cand o astfel de investigatie poate salva vieti. ma refer la depistarea unei malformatii, pentru ca mama sa fie pregatita, sa nasca undeva unde copilul poate fi ingrijit cel mai bine, etc.

Nu sunt de acord cu ecografiile foarte dese, mai ales ca doctorii nu prea tin cont de ele. Mie la ecografie imi masurau colul si ziceau ca e lung, doctorul la control imi zicea sa stau in continuare la pat ca e prea scurt…

Norocul meu ca am ramas insarcinata in concediu in Australia si pana am ajuns acasa si la dcotor..eram deja spre sfrasitul trimestrului I, asa ca nu am facut ecografii prea devreme, iar dr mi-a recomandat doar vreo 3-4 ecografii toata sarcina.

Nu cred totusi ca la a doua sarcina am sa pot sa nu fac nicio ecografie..

Avatar

mariamirabela

June 8th, 2011 at 10:34 pm

Si eu cred ca ecografiile sunt necesare, sunt situatii nenumarate cand au salvat viata mamei (de exemplu, sarcina extrauterina) sau au ajutat la diagnosticarea unor anomalii cromozomiale.

Nu contest rezultatele obtinute in urma studiilor, dar din ce am auzit de la prietene sau cunostinte, majoritatea au avut copii care au dormit sau au stat linistiti la ecografii, nu s-au agitat asa cum se spune in articolele gasite pe internet. Am facut 4 ecografii toata sarcina si as mai face si la al doilea copilas. Este adevarat, insa, ca nu m-as duce luna de luna la ecografie doar ca sa vad ce face bebelusul.

Cristina, cand spui eroarea este mare la ce te referi? Intr-adevar greutatea apreciata la ecografie poate fi plus/minus 500 de grame fata de cea reala si asta pentru ca se bazeaza pe niste masuratori de lungime ce sunt interpretate statistic. Uite, la mine, de exemplu, la fiecare ecografie mi-au spus ca voi avea o fetita mare si asa a fost. La ultima ecografie, din spital (pierdusem dopul, dar nu aveam contractii si voiam sa plec acasa) mi-au spus ca bebelusa are peste 3900 de grame si asa a fost: Degetzica a avut 3950. So…

Avatar

Adelle

June 9th, 2011 at 9:12 am

Alina, imi pare tare rau pt ceea ce a patit prietena ta. In cazul ei, ecografia a avut eroare. Nu a depistat nimic.
La fel am citit povesti si cazuri in care ecografia a depistat diverse probleme majore, mama fiind sfatuita sa renunte la bebelus. Si la nastere, bucurie mare, copilul fiind perfect sanatos.

Maria, nu cunosc cifre legate de eroare.

Sunt convinsa ca in anumite cazuri ecografia este necesara, dar nu cred ca e nevoie de ea pt a depista sexul copilului sau pt a vedea greutate pt ca nu e relevant si nu ajuta cu nimic.

Mie imi masurau in fiecare saptamana colul. E nevoie, nu e nevoie, nu stiu. Dar clar era un factor f stresant atat pt mine cat si pt bebe.

Avatar

Mimi Walter

June 9th, 2011 at 11:47 am

Eu cunosc personal, aici in satul de numai 1000 de locuitori in care stau eu, si o mama careia i s-a spus ca poarta in burta un copil bolnav (si care s-a constat dupa nastere ca nu are absolut nimic), dar si invers, o mama care nu concepea sub nicio forma sa aiba un copil handicapat si care si-a facut toate analizele si investigatiile si care a nascut un copil cu o forma grava a S. Down…..
Dupa parerea mea, anomaliile cromozomiale nu sunt un motiv suficient pt. a omora un copil, f. impresionanta si deosebit de instructiva in ac. sens este scrisoarea deschisa scrisa de d-na dr. Todea-Gross:
http://www.pentruviatacluj.ro/noutati/62-marturia-mea-de-medic-crestin-si-de-mama-a-unui-copil-cu-dizabilitati.
Sigura ca cel mai bine este sa faca fiecare dupa cum ii dicteaza lui inima si constiinta, eu nu incerc sa conving pe nimeni, imi pare insa numai rau de cei care nu sunt informati cum trebuie (exact cum este si cu alaptatul, si cu nasterea, si cu alimentatia copiilor, etc. – multi nici nu stiu ca se poate si altfel…).
Va imbratisez pe toate cu drag si va doresc multa sanatate!

Avatar

Kally

June 13th, 2011 at 11:21 am

Adelle, tu spui ca nu vei face ecografii. Ce face daca ai un copil sanatos, dar are cordonul ombilical in jurul gatului, in conditiile in care acest lucru se poate vedea numai la ecografii? Risti sa il omori pt ca aunt cativa medici care spun ca ecografiile fac rau, dupa ce tu insati ai nascut un copil perfect sanatos facand ecografii?

Avatar

Adelle

June 13th, 2011 at 12:18 pm

Kally, stii care e faza cea mai tare : Ra avea cordonul in jurul gatului. Doctorul stia, dar mie nu mi-a zis sa nu ma streseze. Si am impresia ca era infasurat de 2 ori… nu mai tin minte exact.

Avatar

Mimi Walter

June 14th, 2011 at 8:02 am

Si fiul meu a avut cordonul de 2 ori infasurat in jurul gatzului si totusi, in ciuda nenumaratelor ecografii facute (trecusem de termen si de aceea se facea control la 2-3 zile!!!), medicii (din Germania, de la spitalul superdotat unde eram eu in evidenta!) nu au vazut acest lucru, au constatat la cezariana! Deci….
Draga Adelle, mi se pare grozav ca doctorita ta s-a gandit la starea ta psihica, caci de cele mai multe ori ea conteaza cel mai mult la nastere. Bineinteles ca nu merg lucrurile bine, daca te duci direct stressat si cu frica in san.

Avatar

Alina

June 17th, 2011 at 9:07 pm

@All Medicii nu sunt magicieni, exista niste limite ale lor si ale tehnologiei.
Sa nu vrei o ecografie pentru ca o data s-a intamplat ceva… mi se pare o idiotenie pura a mamei. Mai pura idiotenie mi se pare sa iei medicamentele, sa duci sarcina la sfarsit si dupa aia sa te vaiti ca medicamentele care ti-au permis sa ai un copil au avut ca efect un copil mai mic. No, data viitoare, nu le mai lua, pierde sarcina si vaita-te ce idioti sunt doctorii ca nu fac miracole pe pielea ta.

Avatar

cristina

June 21st, 2011 at 2:43 pm

Alina, nu cred ca despre asta e vorba.Adelle nu vrea sa arunce cu pietre in doctori,dar crede ca s/ar descurca mai bine fara. Nimeni nu spune sa renunti la ecografie,mai ales cand este nevoie,dar nu trebuie facut abuz, si mai ales se poate amana dupa primele 12 saptamani ale fatului,cand este foarte sensibil.Plus ca nimeni nu te informeaza de efectele adverse ale unei ecografii,a se citi http://apologeticum.wordpress.com/2010/04/13/avertisment-ecografiile-sunt-foarte-nocive/ . In plus, sa nu uitam ca femeile insarcinate si mamele sunt foarte sensibile cand vine vorba de puii lor iar doctorii ‘profita’ de aceasta sensibilitate si iti aduc in fata tot felul de scenarii. se creaza astfel o frica imensa in jurul sarcinii si a nasterii,de multe ori nejustificata ca apoi sa se ajunga la cezariana, cred k doctorii ar trebui sa incurajeze mai mult nasterile naturale,fara interventii, alaptatul si o dieta corespunzatoare si miscare adecvata in timpul sarcinii.totul e sa previi,nu sa tratezi.uite o carte scrisa de un doctor pediatru : Male practice,how doctors manipulate women de R. Mendelsohn(cred k titlul spune totul).
Ti/as recomanda sa citesti How to raise a healthy child in spite of your doctor de acelasi Mendelsohn,de care am auzit tot de la Adelle(multumesc!)

Avatar

Asha

June 24th, 2011 at 11:27 pm

Uite aici un articol pe tema asta scris de un medic de la noi

http://geomarz.wordpress.com/

Avatar

Asha

June 24th, 2011 at 11:28 pm

http://geomarz.wordpress.com/

Aici este un articol scris de un medic, in aceeasi idee

Avatar

Adelle

June 25th, 2011 at 8:41 am

Asha e fain articolul, merci

Avatar

Flavia

July 9th, 2011 at 1:47 pm

Apropos de povestile voastre despre eco, no-spa si alte alea ๐Ÿ™‚

Dupa prima vizita la ginecolog, pentru constatarea sarcinii, mi-a prescris vitamine, ugestron (parca asa ii spunea) pt ca am avut un pic de spoting, si no-spa dupa care a zis ca ma asteapta saptamana viitoare la un nou control. Abia acasa am aflat ca no-spa era pt dureri, insa eu n-am avut niciun simptom si nici nu am amintit nimic doctoritei la control vizavi de aspectul asta. Asa ca la urmatorul control i-am transmis ca nu am luat deloc no-spa si dansa mi-a spus cu seninatate ‘Foarte bine!’ dupa ce imi spusese sa iau 3 pe zi!

In ceea ce priveste eco, draga Adelle, eu iti recomand sa nu renunti complet la ele. Bunicul fetitei mele are un frate cu handicap neuro-motor, situatie foarte nasoala, practic o viata compromisa (ca sa nu mai spun despre cei din jurul lui). Acest frate a fost crescut de strabunica fetitei mele pana in ziua de azi si crede-ma ca este o piatra de moara si o incercare sufleteasca foarte grea pe care nu i-o doresc nici unei mamici. Probabil ca daca strabunica fetitei mele ar fi avut ocazia, in urma cu aproape 60 de ani, sa beneficieze de avantajele tehnologiei cu siguranta nu le-ar fi evitat. De acord cu tine ca se fac multe eco (si am constatat ca te cheama de multe ori abramburistic doar ca sa te faca sa mai achiti o consultatie) si mie mi se pare ca au cam exagerat, insa mesajul meu este sa nu renunti definitiv la eco.

In legatura cu ultima ta ecografie, pot sa iti spun ca la aceste aparate exista o rata de eroare de 10% in plus sau minus fata de dimensiunea reala, si trebuie sa tii cont ca la sfarsitul sarcinii un bebe sanatos ia cel putin 30 de grame pe zi (adica intr-o saptamana ia cel putin 200 de grame) iata si raspunsul la cum a ajuns bebe tau de la 2,5 la 3,100 g ๐Ÿ™‚

Avatar

vgeorgicas

August 7th, 2011 at 2:45 pm

Avatar

Oana

July 20th, 2012 at 6:17 pm

Draga Adelle, paginile tale inca apar in motoarele de cautare, asa ca te-am gasit intamplator. Stiu ca e cam tarziu pt comentarii, dar prefer sa las un comentariu pt cine va trece pe aici in viitor.

Din cate mi-a explicat doctora mea (Belgia, nu Ro), ecografia Doppler este cea nu prea indicata si pe care o face doar ca sa se asigure ca inima si organele lui bebe functioneaza cum trebuie. Ecografia normala nu ar avea nici o problema. Desi stiu ca doctorii pot gresi ca oricine altcineva, ma gandesc ca au pus si ei in balanta beneficii versus riscuri.

De exemplu cand am intrat in cabinetul ei stresata ca bebe nu se misca, m-a pus imediat la ecograf. Cand am vazut ca totusi misca am scapat de stres – imediat am inceput sa o simt din nou. Stresul meu ii facea rau – muschii abdominali foarte incordati.

La fel, e indicat sa stii in ce pozitie e bebele ca sa te poti decide cum nasti. A mea acum e in sezut, capul sus. Daca nu se intoarce o sa incerce ei sa o intoarca, bineinteles tot sub urmarire ecografica. Din fericire la spitalul meu nu se face cezariana din oficiu si doctorii fac tot posibilul sa poti naste natural. Vazand ca sunt tratata ca om si nu ca animal cotizator la stat, am si eu mai multa incredere in sistem.

Deci vorbind de ecografie, pana la urma poate e mai rau fara rau…

Comment Form

You must be logged in to post a comment.

Comenteaza

Viziteaza buticul meu

Citesc

Link catre adelle.ro

<a href="http://adelle.ro"  target="_blank"><img src="http://adelle.ro/wp-content/uploads/2010/03/banner-125-colturi-albe.png"/></a>
Adelle.ro on Facebook

Cupoane de reduceri